@article { author = {آشوری, دکتر محمد}, title = {-}, journal = {Law & Political science}, volume = {42}, number = {0}, pages = {-}, year = {1998}, publisher = {}, issn = {0196-1026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {-}, keywords = {}, title_fa = {اصلاح مقررات آیین دادرسی کیفری در چین}, abstract_fa = {گرایش به سوی اقتصاد بازار آزاد سوسیالیستی و دغدغه های ناظر به رعایت حقوق بشر سبب شده است که چین کمونیست در سال 1996 به بازبینی و اصلاح قانون آیین دادرسی کیفری پیشین این کشور که کمتر از دو دهه از تدوین آن می گذشت بپردازد . از مهمترین دست آوردهای قانون جدید پذیرش اصل برائت‘ برای نخستین بار در قوانین موضوعه این کشور و تصریح به برخی از آثار آن از جمله ضرورت تفسیر شک به نفع متهم و تجویز دخالت وکیل مدافع با محدودیتهایی‘ در مرحلة تحقیقات مقدماتی است. از دیگر دست آوردهای قانون جدید تفکیک مقام تعقیب (دادسرا) از ارگان تحقیق و رسیدگی و اعطای اختیارات وسیعتر به دادسرا و تحدید اختیارات «نهادهای امنیت عمومی» به عنوان نهاد تحقیق است. همچنین‘ در مرحلة رسیدگی به اتهامات در دادگاه‘ شیوه اتهامی مقبول در نظام انگلوساکسون‘ با تغییراتی چند‘ مورد پذیرش مقنن چینی قرار گرفته که با ادغام آن با برخی مقررات قانون آیین دادرسی کیفری فرانسه ترافعی بودن محاکمه تا حدودی تضمین شده است.}, keywords_fa = {}, url = {https://jflps.ut.ac.ir/article_14220.html}, eprint = {https://jflps.ut.ac.ir/article_14220_1e7c1cb5e298af46f0cf1c54b4dc2000.pdf} } @article { author = {عباسی, دکتر سید باقر میر}, title = {-}, journal = {Law & Political science}, volume = {42}, number = {0}, pages = {-}, year = {1998}, publisher = {}, issn = {0196-1026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {-}, keywords = {}, title_fa = {مسأله قراردادهای بین المللی موضوع اصل 77 و 139 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {در عرصه بین الملل‘ ارتباطات گوناگون اشخاص ‘ در دو طیف بین الملل عمومی و بین الملل خصوصی انسجام یافته است. در زمینه قراردادها‘ اگر روابط بین اشخاص بین الملل عمومی برقرار گرددد‘ معاهده است و گرنه‘ غیر معاهده یا قرارداد بین الملل خصوصی است. آیا همیشه چنین است؟ اگر قراردادها همیشه به همین صورت منعقد می شد مشکل چندانی نداشتیم. ولی می دانیم که صورتهای مختلفی از ارتباطات بوجود می آید که نامیدن عنوان معاهده و یا قرارداد به مفهوم حقوق بین الملل خصوصی بر آن‘ جای مکث و تأمل را دارد. مثلا اگر قراردادی بین مؤسسات و سازمانها ی دولتی دو کشور بسته شود آیا باز هم معاهده است؟ در چه موارد معاهده است و در چه موارد معاهده نیست. و یا اگر شرکتهای دولتی دو یا چند کشور با هم طرف رابطه قراردادی قرار گیرند‘ تحت کدام عنوان باید نامیده شود و چه ضابطه حقوقی بر آن قابل اعمال است؟ آیا اجزاء سرزمینی دولتهای مختلف می توانند برای رفع نیازمندیهای عمومی با یکدیگر قرارداد ببندند؟ و خلاصه اگر از یک طرف دولت و یا سازمانها و شرکتهای دولتی و از طرف دیگر‘ اشخاص حقوق خصوصی‘ طرف قرارداد قرارگیرند‘ می توان استثنائا اینگونه قراردادها را هم معاهده نامیده یا نه؟ اینها‘ از جمله مسائلی است که تحقیق حاضر درصدد پاسخگویی به برخی ازنکات پیچیده آنست. هر چند باید اذعان نمود که مطالعه جامع الاطراف چنین موضوعاتی و پاسخ به همه سئوالات احتمالی‘ نیازمند به یک طرح تحقیقاتی و یا کتاب کاملی است.}, keywords_fa = {}, url = {https://jflps.ut.ac.ir/article_14221.html}, eprint = {https://jflps.ut.ac.ir/article_14221_9b8bb00bb91ac99215958df281192709.pdf} } @article { author = {سامت, محمد علی}, title = {-}, journal = {Law & Political science}, volume = {42}, number = {0}, pages = {-}, year = {1998}, publisher = {}, issn = {0196-1026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This article is about "Loss of Profit in Iranian and Islamic law". At first we mention its various difinitions, then we speak about the differences between "Loss of Profit" and dilapidiation of actual profits of properties and we discuss various kinds of "Loss of Profit and damages" and finally we explain the position of Iranian civil code, Iranian lawyers' view as well as shite and Sunnite scholes}, keywords = {}, title_fa = {فوت منفعت یا «عدم النفع» در حقوق ایران و اسلام}, abstract_fa = {در مقاله حاضر همان طوری که از عنوان آن مستفاد می گردد به بحث و بررسی پیرامون «عدم النفع» در حقوق ایران و حقوق اسلام می پردازیم. بدین منظور بدواٌ تعاریفی از «عدم النفع» ارائه می دهیم سپس از فرق آن با تقویت منفعت عین سخن می گوییم و بعد اقسام آن را ذکر می نماییم و متعاقباٌ ماهیت «عدم النفع» را از این جهت که ضرر محسوب می شود یا خیر‘ مورد مطالعه قرار می دهیم و بالاخره موضع قانون مدنی ‘ حقوقدانان‘ فقهای شیعه و اهل سنت را در این خصوص تبیین نموده و در پایان با نتیجه گیری مختصری پیرامون موضوع مقاله بحث را به آخر می رسانیم}, keywords_fa = {}, url = {https://jflps.ut.ac.ir/article_14222.html}, eprint = {https://jflps.ut.ac.ir/article_14222_9cde0eb58cda928ad3934ebc3672a071.pdf} } @article { author = {اسلام, دکتر مسعود}, title = {-}, journal = {Law & Political science}, volume = {42}, number = {0}, pages = {-}, year = {1998}, publisher = {}, issn = {0196-1026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Policy Analysis is a field of study in political SCIence which utilizes creative thinking and analytical skills to (1) identify a specific problem, (2) assess alternative policies, and (3) prescribe the best applicable policy to decision makers. It is an applied research agenda which combines scientific methodology with a problem - solving orientation. This article intends to explain the concept and process of policy analysis. To explain the concept, it discusses various definitions and models offered by scholars of the field. To explain the process, this article provides certain guidelines for conducting a policy analysis by delineating the characteristics of a typical model for professional policy analysis and how policy analysts and their incentives operate in decision making processes. It also touches upon the role of policy analysis. It also touches upon the role of policy analysts in decision making process and their incentives}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل سیاسی از تشخیص تا تجویز}, abstract_fa = {تحلیل سیاست رشته ای در مطالعات علوم سیاسی است که برای تشخیص مسائل خاص‘ ارزیابی خط مشی های بدیل و تجویز بهترین خط مشی عملی به سیاستگذاران از تفکر خلاق و مهارتهای تحلیلی استفاده می کند. ضمنا تحلیل سیاست یک موضوع تحقیق عملی است که روش شناسی علمی را با سمت گیری حل مساله درهم می آمیزد. در این مقاله مفهوم و فرآیند تحلیل سیاست تشریح می شود و ضمن توضیح این مفهوم درباره تعاریف ومدلهای گوناگونی که دانش پژوهان این رشته ارائه داشته اند. به بحث می پردازد . درخصوص تشریح فرایند تحلیل سیاست‘ مقاله رهنمودهای مشخصی را برای تحلیل سیاست از طریق مشخصات مدل نوعی برای تحلیل سیاست رسمی به دست می دهد. همچنین نقش تحلیل گران سیاسی در فرایند تصمیم گیری و انگیزه های آنها را بررسی می کند.}, keywords_fa = {}, url = {https://jflps.ut.ac.ir/article_14223.html}, eprint = {https://jflps.ut.ac.ir/article_14223_7ecdf27b687c56cb7f3f7bb5c88660c6.pdf} } @article { author = {شیرخانی, دکتر محمد علی and داناپولوس, دکتر کانستنتین}, title = {-}, journal = {Law & Political science}, volume = {42}, number = {0}, pages = {-}, year = {1998}, publisher = {}, issn = {0196-1026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {When Marxist - Leninist regimes began falling, the once symbiotic relationship between the party and the military melted away in the avalanche of change. The military's major role in Marxist-Leninist regimes was to keep the Communist parties in power; now, the military is in search of a role and an identity in a new and much different environnent. The successor regimes seek to build democratic political institutions which cannot function unless there is civilian supermacy over military. So the key issue is whether these new regimes win defy the type of praetorian politics which characterized their counterparts in the 1960s and 1970s. This paper win draw some discernable patterns regarding the nature of Yugoslov and Soviet successor armies and the methods and strategies employed by the new regimes to bring about and maintain civilian control over the military. It will also evaluate these efforts and speculate on the chances of success. The military of the majority of post-Communist countries are likely to opt for the "Kemalist Model" that means the military will act as a watchdog from behind the scenes. Whenever the civilians deviate, the military will bring them back to the "right path" by either intervening temporarily or threatening to intervene. As the Turkish army forced the removal of the government by simply sending a "memoradum" to the Prime Minister, coup by FAX or E-mail is likely to characterize the politics of post-totalitarian societies in the forseeable future.}, keywords = {}, title_fa = {رابطه لشگری – کشوری در دوران بعد از حکومتهای خود کامه در آسیای مرکزی}, abstract_fa = {فروپاشی رژیمهای مارکسیست- لنینیستی بر موفقیت نظامیان و رابطه آنها با غیر نظامیان اثر گذاشته است. رژیمهای جدید در کشورهای جانشین شوروی و یوگسلاوی سعی دارند حاکمیت غیر نظامیان بر نظامیان را به عنوان پیش نیاز موفقیت فرایند دمکراتیزه کردن تثبیت نمایند. پرسش مطرح آن است که آیا رژیمهای جدیدی که بعضا هنوز هم به خوبی تحکیم نیافته اند می توانند در فضایی که کماکان متأثر از شرایط اقتصادی و اجتماعی شوروی و یوگسلاوی تیتو است از دخالت نظامیان در امورسیاسی جلوگیری نمایند. این مقاله چند روند قابل تشخیص را ترسیم و عوامل مؤثر بر موفقیت رژیمهای جدید را مورد توجه قرار می دهد.}, keywords_fa = {}, url = {https://jflps.ut.ac.ir/article_14224.html}, eprint = {https://jflps.ut.ac.ir/article_14224_59cbc30ed523ca1452896c9a75ac3393.pdf} } @article { author = {زاده, دکتر پیروز مجتهد}, title = {-}, journal = {Law & Political science}, volume = {42}, number = {0}, pages = {-}, year = {1998}, publisher = {}, issn = {0196-1026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {It is because of the sudden increases in the Iranian publications in political geography and geopolitics and because of the increasing importance of proper and adequate transfer of modern concepts of political geography and geopolitics in the Iranian academic world, SOllie of these concepts are being discussed in this article. Here attempts one made to clarify the scope of each of these concepts in order to prevent confusion in arguments and understanding them. Concepts dealt with in this article include the followings: country, state, government, boundary and territory, democracy and election, Ummah, nation and identity, nationalism and patriotism, national interest, power, security, raison d'etre, global order and international system, regional grouping and regional integration, unofficial imperialism, globalization and also such theories as the clash of civilizations and the end of history, and / or the new world order. By assessing these concepts the article endeavors to assist Iranian studies of political geography and geopolitics to adopt an Iranian way of seeing the world of geopolitics compatible with the Iranian national interests so that the Iranians could bring the eopolitical potentials out of their country's geographical possibilities, and turn Iran's exceptional geography to an exceptional political power..}, keywords = {}, title_fa = {جغرافیا و سیاست در فرایندی نوین نگاهی به برخی مفاهیم در جغرافیای سیاسی و ژئوپولیتیک}, abstract_fa = {این مقاله تلاش دارد که با توجه به فزونی گرفتن ناگهانی نوشته های جغرافیای سیاسی و ژئوپولیتیک در ایران و اهمیت فزونی گیرنده انتقال درست مفاهیم جغرافیای سیاسی و ژئوپولیتیک در محیط دانشگاهی ایرانی‘ پاره ای ا زمفاهیم در این مقوله را مورد بحث و بررسی قرار دهد. در این برخورد تلاش شده است تا با بررسی برخی از مفاهیم مطرح در جغرافیای سیاسی و ژئوپولیتیک کنونی‘ تعاریف کوتاهی از هر یک از این مفاهیم به دست داده شود و با روشن ساختن دامنه بحث هر یک‘ از تداخل و ابهام در برخورد با این مفاهیم جلوگیری شود. مفاهیمی که مورد بررسی هستند به قرارزیرند: کشور‘ حکومت‘ دولت‘ مرز و بوم یا سرزمین ‘ دموکراسی و انتخابات‘ امت و ملت و هویتع ناسیونالیزم و پاتر یاتیزم و منافع ملی ‘ قدرت‘ امنیت‘ علت و بودی‘ نظام جهانی و نظام بین المللی ‘ گروهبندی منطقه ای و همگرایی منطقه ای ‘ امپریالیزم غیر رسمی ‘ جهان گرایی یا جهانی شدن‘ و نظریه هایی چون برخورد تمدن ها و پایان گرفتنن تاریخ و نظام نوین جهانی. با این بررسی‘ مقاله یاری دادن به پیگیری هوشیارانه نقش آفرینی مکانیزم جغرافیای سیاسی در داخل ایران و در منطقه و چگونگی ها در نظام جهانی و منطقه ای را هدف قرار می دهد. به گفته دیگر ‘ هدف مورد نظر مقاله یاری دادن به چیره ساختن مطالعات ایرانی جغرافیای سیاسی و ژئوپولیتیک است بر اندیشه های وارداتی و مفهوم پردازی های بیگانه با منافع ملی ایرانی تا ایرانیان بتوانند آسانتر توانمندیهای سیاسی‘ اقتصادی‘ استراتژیک و استعدادهای محیطی خود را از ژرفای موقعیت و زمینه های جغرافیای ایران بیرون کشیده و جغرافیای کشور را‘ در عمل‘ به «قدرت» تبدیل کنند.}, keywords_fa = {}, url = {https://jflps.ut.ac.ir/article_14225.html}, eprint = {https://jflps.ut.ac.ir/article_14225_d5c9c93fda7bffcec3c922403fbcd71e.pdf} } @article { author = {محمدی, دکتر حمیدرضا ملک}, title = {-}, journal = {Law & Political science}, volume = {42}, number = {0}, pages = {-}, year = {1998}, publisher = {}, issn = {0196-1026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {-}, keywords = {}, title_fa = {دولت قانونمند و دولت رفاه چالشهای دو نظریه در عرصه سیاسی – حقوقی اروپا}, abstract_fa = {در جستجو به دنبال یافتن شالوده های نظری گسترة فعالیتهای دولت و دخالتهایش در جامعه‘ از یک سو در مقابل اندیشه دولت رفاه با سرشتی مداخله جویانه قرار می گیریم و از سوی دیگر ‘ اندیشه دولت قانونمند را به عنوان نگاهبان هنجارهای دموکراتیک و حمایت از حقوق و آزادیهای انسان‘ پیش رو داریم . این دو اندیشه به واسطه سرشت خویش به تقابل با یکدیگر بر می خیزند. نوشتار حاضر‘ مدخلی است بر تحلیل چالش های میان دو اندیشه دولت قانونمند و دولت رفاه.}, keywords_fa = {}, url = {https://jflps.ut.ac.ir/article_14226.html}, eprint = {https://jflps.ut.ac.ir/article_14226_7217822671c3f650105afb687cac9fb4.pdf} } @article { author = {unknown,}, title = {-}, journal = {Law & Political science}, volume = {42}, number = {0}, pages = {-}, year = {1998}, publisher = {}, issn = {0196-1026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {-}, keywords = {-}, title_fa = {گردهمایی سالروز تأسیس سازمان ملل متحد در مرکز مطالعات عالی بین الملل}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jflps.ut.ac.ir/article_14227.html}, eprint = {https://jflps.ut.ac.ir/article_14227_c0068bd259771a50b5708c92734c04eb.pdf} }