@article { author = {جمشیدی, دکتر محمد حسین}, title = {-}, journal = {Law & Political science}, volume = {69}, number = {0}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {0196-1026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Assistant Professor of Institute of Emam Khomeini and Islamic Revolution The matter of civil philosophy is "Voluntary of Human" that depends on his wisdom and his freedom and its goal is making basic change in existence of human for attaining true prosperity and thus have origin in Human nature. It shows that etical concepts and propositions of connection between "is" and "ought" are under consideration and important. In this view "ought' is meaned "necessity" and "certainty" and this necessity is deductive necessity. It means that on basic deductive necessity we say for reach to result "B" voluntary praxis "A" is necessary, it means ought acts thus in view point of actual philosophy propositions of justice for example: "justice is good" or "injustice is bad" and so on; bring up in form "ought equal necessity" beacuse its concepts are objective. So, on ontology, isn't a split between is and ought and both are real. Thus acts have inherent properly goodness or badness and Human understand it by his wisdom.}, keywords = {}, title_fa = {رابطه حکمت مدنی و عدالت در فلسفه سیاسی اسلام}, abstract_fa = {موضوع حکمت مدنی‘ «کنش ارادی انسان» است که با خرد و آزادی او بستگی تام دارد و هدفش ایجاد دگرگونی بنیادین در آدمی برای نیل به سعادت راستین می باشد و لذا ریشه در فطرت انسان دارد. با توجه به این امر مفاهیم و گزاره های اخلاقی رابطه استی و بایستی در این حوزه مطرح و دارای اهمیتند. در چنین نگرشی «بایستی» به مفهوم «ضرورت» و« حتمیت» است و این ضرورت از نوع« بالقیاس» می باشد. بدین معنا که به حکم ضرورت بالقیاس گوییم برای رسیدن به نتیجة «ب» کنش ارادی «الف» ضروری است؛ یعنی باید صورت گیرد. بنابراین در چارچوب حکمت عملی گزاره های عدالت‘ چون «عدل نیک است» یا «ستم بد است» و ... به دلیل نفس الامری بودن مفاهیمش در شکل باید به معنای ضرورت مطرح می شوند. پس به لحاظ هستی شناسی شکافی میان است و باید نیست و هر دو واقعیت دارند. است ها در حوزة کنش طبیعی و بایدها در حوزه کنش ارادی مطرح می شوند. از همین روی کنش ها دارای خصلت ذاتی نیکی یا بدی هستند و انسان به حکم عقل این را در می یابد.}, keywords_fa = {آزادی,اختیار,اخلاق,اراده,ارزش,است,باید,حکمت,حکمت مدنی (عملی),حکمت نظری,ضرورت,عدالت,عقل,فطرت,مستقلات عقلیه}, url = {https://jflps.ut.ac.ir/article_12402.html}, eprint = {https://jflps.ut.ac.ir/article_12402_9d09108cd4d6f3b30cd775745d531d66.pdf} }