@article { author = {محمدی, دکتر احمد دوست}, title = {-}, journal = {Law & Political science}, volume = {54}, number = {0}, pages = {-}, year = {2001}, publisher = {}, issn = {0196-1026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The victory of the Islamic Revolution in Iran has infused a fresh flood into the body of the Muslim community and has bestowed a new life upon the world of Islam. Today, the revival of Islam has become the most controversial and considerable issue in the world politics, so that a major part of the world politics literatures, specially in the West, are about the contemporary Islamic revivalism. Thinkers and scholars in the field of world politics have viewed this development from different perspectives and offered numerous and conflicting theories in this regand. One of the most important and discussable of these theories, which directly concerned with the current Islamic revivalism, is Samuel Hunting ton's theory of liThe clash of civilizations?1I in which the Islamic civilization has been introduced as one of the main actors of world politics and the most serious threat to the Western civilization in the decade ahead. My hypotesis in this paper is that the fundamental and the primary source of Huntington's theory is none, but Islam itself which has revived as a global force in Muslim societies and has decisively challenged Western attitudes and values, liberal democracy and the worldly civilization of the west as a whole.}, keywords = {}, title_fa = {انقلاب اسلامی‘تجدید حیات اسلام ونظریة برخورد تمدن ها}, abstract_fa = {پیروزی انقلاب اسلامی در ایران خون تازه ای در پیکرة امت اسلامی به جریان انداخته و حیات جدیدی به جهان اسلام بخشیده است. امروزه‘ تجدید حیات اسلام به بحث انگیزترین و قابل توجه ترین موضوع در عرصة سیاست جهانی تبدیل شده و بخش قابل ملاحظه ای از ادبیات سیاسی جهان‘ به ویژه غرب‘ را به خود اختصاص داده است. متفکرین و پژوهشگران حوزة سیاست جهانی هر یک از منظری به این تحول نگریسته و نظریه های متعدد و متعارضی را در این زمینه عرضه کرده اند. یکی از مهم ترین این نظریه ها‘ که ارتباط مستقیمی با جریان تجدید حیات اسلام دارد‘ نظریة برخورد تمدن های سامؤئل هانتینگتون است که در آن تمدن اسلامی به عنوان یکی از بازیگران اصلی عرصة سیاست و تحولات جهانی و جدی ترین تهدید نسبت به تمدن غرب در دهه های آینده مطرح شده است. فرضیة ما در نوشتة حاضر این است که منشأ اصلی و اولیة نظریه برخورد تمدن ها‘ همانا خوداسلام است که به عنوان یک نیروی جهانی در جوامع اسلامی حیات دوباره یافته و نگرش ها و ارزشهای غربی‘ لیبرال دموکراسی و مجموعة تمدن مادی غرب را به گونة تعیین کننده ا به مبارزه فراخوانده است.}, keywords_fa = {اسلام,انقلاب اسلامی,تجدید حیات اسلام,تمدن,تمدن اسلامی,تمدن غربو برخورد تمدن ها,سیاست جهانی,فرهنگ}, url = {https://jflps.ut.ac.ir/article_12539.html}, eprint = {https://jflps.ut.ac.ir/article_12539_6d7fbe1195576e0671060acc72ea10fa.pdf} }