@article { author = {تبار, دکتر حسن جعفری}, title = {THE HISTORY OF REDUCING THE CONCEPT OF RIGHT FROM JUSTICE TO OWNERSHIP}, journal = {Law & Political science}, volume = {72}, number = {0}, pages = {-}, year = {2006}, publisher = {}, issn = {0196-1026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This essay recognizes three historical concepts for hagh (=right): 1. Right as truth and justice: There is no difference Here between theoretical and practical reasoning and everything which is beautiful or corresponds to the reality is "right" . The good or beautiful act is exactly a priori (=natural =human) rights. This concept of right is not born by the will of governmental authouities. 2. Right as power and profit: according to this concept, arising from the authority of the state, the right is a privilege rather than right, and the authority may decide to abate this right as he has already decided to give this privilege to the citizens. 3. Right as property: the concept of right has gradually been reduced to the most obvious meaning of profit which is the private property. We can trace this concept in the thories of John Lock and Robert Nozick who define justice somehow by ownership, and the theory of traditional Islamic jurisprudence which introduces the right as a weak level of the ownewrship.}, keywords = {}, title_fa = {شرح حق پایان ندارد همچو حق گفتاری در سیر تاریخی تقلیل مفهموم حق از عدالت به مالکیت}, abstract_fa = {حق واژه ای است که هم برگزاره های صادق در حکمت نظری دلالت می کند و هم بر کردارهای عادلانه درحکمت های عملی حق به معنای عدالت همان حق پیشینی(=حق طبیعی=حقوق بشز) است که اعتبار خود رااز یک مرجع قانونی و شرعی اخذ نمی کند به تدریج این حق به حق قانونی فروکاسته شد حق قانونی بیشتر یک امتیازاست تا حق و حقوق خصوصی فقط همین حق را شایسته مطالعه درمباحث حقوق مدنی می داند درمرحله بعد مفهوم حق از حق قانونی نیز به فرد اجلای این حقوق یعنی مالکیت تقلیل داده شد اکنون حقوق خصوصی و مدنی ازحق و فقط حق مالی و مالکیت را فهم می کند حقوق خصوصی گویی با حقوق پیشینی (آزادی بیان و حق حیات) وداع کرده است و حقوق عمومی نیز با مباحثی همچون حقوق اداری خرسند است حق درفقه مالکیت رقیق شده است در صورتی که درفلسفه حقوق مالکیت باید صرفاً حقی از حقهای انسانی محسوب گردد . دیسیپلین حقوق بشر در دانشگاه های جهان هم اکنون متکفل مطالعه معنای نخستین حق است .}, keywords_fa = {}, url = {https://jflps.ut.ac.ir/article_25175.html}, eprint = {https://jflps.ut.ac.ir/article_25175_62555e7fde5d51085a98a0d7a767a574.pdf} }