per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
2000-06-21
48
0
12365
مسئولیت متصدیان حمل ونقل هوایی
در برابر مسافر و کالا( بررسی سیستم ورشو)**
-
دکتر منصور جباری قره باغ
35772871
1
معاهده 12 اکتبر1929 مربوط به یکسان کردن برخی از مقررات حمل ونقل هوایی بین المللی ‘ معروف به «معاهده ورشو» ‘71 سال پیش ‘ زمانی که حمل ونقل هوایی هنوز توسعه نیافته بود به تصویب رسید. این معاهده به وسیله اکثر کشورهای جهان تصویب گردیده و در بعضی از کشورها حتی در خصوص پروازهای داخلی هم اجرا می گردد. برای تطبیق با شرایط روز‘ معاهده ورشو 6 مرتبه اصلاح گردیده است که از میان آنها‘ فقط پروتکل لاهه مورد تصویب کشورها قرار گرفته و اجرا می گردد. مطابق معاهده و پروتکلهای آن‘ متصدی حمل ونقل برای خسارت وارده به مسافران‘ کالا و اسباب شخصی آنان و همچنین خسارت وارده در اثر تأخیر در حمل ونقل کالا و مسافر مسئول می باشد. در این مقاله سعی شده است ضمن بررسی مواد اصلی معاهده و پروتکلهای آن‘ نحوه برخورد کشورها در خصوص میزان مسئولیت متصدیان حمل و نقل مورد مداقه قرار گیرد.
During the 71 years since its being signed at Warsaw, when commercial aviation was still in its infancy, the "Convention for the Unification of Certain Rules Relating to International Carriage by Air", known as the Warsaw Convention, has gained acceptance throughout the world. It has become the Magna Charta of the liability of the international air carrier, which in many countries, applies even .to domesti.c air carriage. It is noteworthy that of the six amending Protocols which have been adopted since the conception of the Convention whith a view to bringing it up to date, only the first one, signed at the Hague in 1955, has come into force. That Protocol has reformulated the conditions of Unlimited liability, increased the limits of liability and make some minor technical changes. This article focuses on the main characteristics of the Warsaw Convention and some of
its protocols. It includes a caseby-case analysis of selected
https://jflps.ut.ac.ir/article_12365_63d3098be1b20a4b05f952e7a7f03ec8.pdf
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
2000-06-21
48
0
12366
تجدید اعتبار «مرور زمان»
در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران
-
دکتر علی اصغر حاتمی
94973281
1
محمد وحید ذاکری
64732866
2
انگیزه نویسندگان این مقاله بیان جایگاه فعلی«مرور زمان» در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران است که جهت تبیین این هدف کوشیده اند تا تعریفی از این پدیده به دست داده و ضمن بیان اقسام مرور زمان در نظامهای حقوقی برجسته معاصر انواعی از آن که در نظام حقوقی ایران پذیرفته شده مشخص و با اشاره ای کوتاه به سرگذشت تحلیلی جالب آن در سیر قانونگذاری بعد از انقلاب‘ نقطه نظر حقوقدانان و فقهاء نظام را به اختصار بیان دارند واز این طریق به فرضیات مطروحه شامل: 1. پذیرش عام الشمول پدیده مرور زمان در حقوق کشورها2.مقبولیت این تأسیس در نظام حقوقی ایران قبل از انقلاب3. بی مهری فقهاء نسبت به پذیرش آن در نظام حقوق اسلام 4. نهایتاً اثبات ضرورت پذیرش آن و بروز اختلالات بسیار در نظام مبادلات و قراردادها در صورت طرد این تأسیس از نظام حقوقی کشور به ویژه در بعد روابط بین المللی را مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار دهند و در پایان به نتیجه گیری بپردازد.
.
The goal of the writers of this article is to determine the present situation of (the limitation period). We are trying to give a good definition for this rule and to elaborate some part of it, while explaining some differrent law system of the world, and we will express that some kind of this rule is stablished in Iran law. Then we'll take a look to the interesting process of law making in Iran after the Islamic revolution and we'll bring some of the most famous opinion of some famous lawyer, and Islamic leaders. This way we shall argue about: 1. The acceptance of this rule in every legal system. 2. The acceptance of this rule in Iranian legal system before the Islamic revolution. 3. Islamic leaders do not accept it as an Islamic rule. 4. And finally we shall prove the fact that we have to accept this rule in our law in order to solve lots of problems taht may arise in our agreements and contracts by forgetting this important rule, especially in our International relationships. And after all, we will make a conclusion.
https://jflps.ut.ac.ir/article_12366_50da7f30ca8767b31542fc04d36de17a.pdf
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
2000-06-21
48
0
12367
تحوّل نهاد وقف و دور نمای آینده آن
-
دکتر ناصر کاتوزیان
79845539
1
در کشور ما «نهاد وقف» هم از نظر چهرة عبادی و قصد تقرب در آن و هم ازجهت اقتصادی‘ اهمیت فراوانی دارد؛ چندان که می توان گفت در طول تاریخ یکی از وسایل عمومی شدن مالکیت خصوصی و توزیع عادلانة ثروت و حفظ میراث فرهنگی و شعائر مذهبی بوده است. با وجود این ‘ حبس عین مال موقوف ‘ به ویژه در مورد املاک‘ سبب شده است که بخشی از سرمایة ملی از گردش بیفتد و بی مبالاتی متولیان وقف و اختلاف موقوف علیهم این نهاد مفید حقوقی و اجتماعی را از اثر مطلوب خود منحرف سازد و باعث ویرانی املاک کشاورزی شود. دشواری فروش مال موقوف و استثنایی بودن موارد«تبدیل به احسن» آرمانهای واقف و حکمت تشریع وقف را خنثی می کند و ضرورت بازنگری در قواعد سنتی را با حفظ موازین شرعی آشکار می سازد‘ در حالی که بنیادها و مؤسسه های خیریة امروز جهان ‘ با بهره مند شدن از دو مفهوم 1.« شخصیت حقوقی» بنیاد و تعلق اموال به این شخصیت 2. مفهوم نهاد کلی دارایی و استقلال آن در برابر اجزاء دارایی‘ از عیوب نهاد وقف پرهیز کرده اند و سرمایة در درون دارایی بنیاد گردش طبیعی خود را دارد. هر دو مفهوم «شخصیت حقوقی» و «دارایی» در حقوق کنونی ما وجود دارد: شخصیت حقوقی موقوفه به تدریج در فقه شکل گرفت و شناخته شد و قانون اوقاف آن را رسمی کرد. مفهوم دارایی کلی و مستقل از اجزاء نیز‘ که خود شاخه ای از شخصیت حقوقی اموال است‘ امروز از امور بدیهی است. پس‘ ذهن کنجکاو در برابر این پرسش قرار می گیرد‘ که چرا ما با استفاده از ابزارهای نو به بازنگری قواعد سنتی و از جمله «حبس عین» نپردازیم و نقص نهاد مفید را همچون بنیادهای خیریه درجهان برطرف سازیم؟
طرح «تحول مفهوم وقف و دورنمای آیندة آن» تلاشی برای نزدیک ساختن مفهوم وقف به بنیادهای خیریه با حفظ موازین فقهی است و همة ابداع و ابتکار در این تلفیق و همگانی است و می تواند نظام حقوقی وقف را دگرگون سازد و کاربرد اقتصادی و اداری فراوان داشته باشد.
-
https://jflps.ut.ac.ir/article_12367_2fba6ce026fe180b1ea97ccd7eff1d70.pdf
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
2000-06-21
48
0
12368
نظریات عدالت در اندیشه سیاسی ابن خلدون
-
دکتر بهرام اخوان کاظمی
79147159
1
ابن خلدون در باب مقوله مهم و بنیادین عدالت نظریه پردازیهای عمده ای کرده است و آراء او در این زمینه علاوه بر تشابه با نظریه های اسلامی عدالت پیشینیان و پسینیان بعداز خود‘ واجد ابداعات در خوری هم است . به عنوان نمونه عدالت اجتماعی از دید وی به معنای تأمین مصلحت عمومی به بهترین وجه ممکن و اصلی ترین مبنای تأمین عمران و امنیت است. از سویی ابن خلدون به دلیل گسترة اختناق و شدت سرکوب و امکان هلاکت عمومی و فقدان قدرت و شوکت لازم ‘ اعتقادی به عمل انقلابی برای رسیدن به عدالت نداشته و آن را تکلیف شرعی نمی شمرده است‘ هر چند آرمان عدالت خواهی نزد وی کاملاً محفوظ و ملحوظ است و قیامهای اصیل را همواره ستوده است.
-
https://jflps.ut.ac.ir/article_12368_8c6ef024554ab3ca9332746dd43e156e.pdf
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
2000-06-21
48
0
12369
بازبینی طیف گرایشهای سیاسی
-
دکتر عبدالرحمن عالم
88476993
1
نوشتة حاضر مقاله تحلیلی- توصیفی است که گرایش گروههای سیاسی پنجگانة رادیکال‘ لیبرال‘ میانه رو‘ محافظه کار و واپسگرا را بررسی می کند تا شناخت روشنی از موقعیت سیاسی آنها و نیز از مفاهیم دگرگونی سیاسی و ارزشهای سیاسی در ارتباط با آن گروهها عرضه نماید.
نویسنده متذکر می شود که رادیکالها از وضع موجود کاملاً ناراضی اند ودر نتیجه خواهان دگرگونی فوری و کامل نظم موجود هستند؛ میانه روها وضع موجود را می پذیرند و نارضایتی آنها فقط کمی ازمحافظه کاران بیشتر است‘ محافظه کاران که به اخلاق یا عقلانیت بشر اعتقاد ندارند و در نتیجه به علت نگرانی از بدتر شدن وضع و حال اجتماع‘ کاملاً جانبدار حفظ وضع موجود هستند؛ و سرانجام اینکه فقط واپسگراها باز آفرینی نهادهای پیشین را می خواهند نویسنده سپس علت گرایش به هر یک از این گروهها را بررسی کرده‘ از انگیزه های روانشناختی ‘ وضع و حال اقتصادی‘ سن وسال واز طبع بشر یاد میکند و به چند نتیجه دست می یابد.
Being an analytical - discriptive, this article review the concepts of radical, liberal, moderate, conservative and reactionary in concerning with social and political groups. It clarify the concept of political change and political values, too. It has been said in this article that radicals are discontented with status quo, and they wish to change the existing order as soon as possible; liberals are less dissatisfied than radicals with status quo, but they also want to change it; moderates accept status quo, but thief dissatisfaction to change it is only a little more than that of conservatives which has no confidence in human morality and intelJigence, and in fear of
_ .
. _ .
reinstate the preVIous institutions. The author considers the motivations that cause people to lean the left or right, and he has mentioned the psychological factor, economic circumstatnces, age and huJnan nature factors. At the and he has taken some
consequences.
https://jflps.ut.ac.ir/article_12369_cd585e3652700622a026a1c7078e9d03.pdf
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
2000-06-21
48
0
12370
تحول در نظریه های همگرایی
-
دکتر الهه کولائی
77165377
1
در تبیین علل و عوامل توسعه همکاری در میان کشورها نظریه های مختلفی مطرح شده است. یکی از نظریه هایی که به این موضوع می پردازد‘ همگرایی منطقه ای است که اساساً از تجربه های جوامع اروپایی نشأت گرفته است. در پی موفقیت کشورهای اروپایی در توسعه روابط فنی و اقتصادی‘ بسیاری از کشورهای جهان سوم بهره گیری از آن را به عنوان یک استراتژی برای رشد مورد توجه قرار دادند. گروه بندیهای متعددی د ر میان این کشورها‘ بدون دستیابی به نتایج روشن در این زمینه‘ قابل بررسی است. در روند تحولات جوامع اروپایی و همکاریهای آنان‘ نظریه پردازان همگرایی منطقه ای در دیدگاههای خود تغییراتی را پذیرا شدند. آنها با ناکارآمد تلقی کردن نظام دولتهای ملی ایجاد یک نظام منطقه ای را مطرح کردند. نظریه پردازان در بررسی مسائل کشورهای در حال توسعه‘ دشواری جداسازی مسائل سیاسی و غیر سیاسی و یا به تعبییری سیاست عالی وسیاست ملایم را مورد توجه قرار دادند. تجارب کشورهای اروپایی در روند همگرایی سبب گردید این نظریه پردازان دردیدگاههای خود برای انطباق با واقعیتها تغییراتی بدهند.
There are many different theories for explantion the causes of expansion relation of countries. One of these theories is integration theory, which has been made upon European countries experiments. After their vast achievments in their economic and technical cooperations, many other countries in the third world payed attention to this kind of relation, as a strategy for development. Many various regional grouping have been introduced in this way, that cannot gain such a thing in Europe. However with respect to developments in European Countries in the process of integration, theories of integration have been changed for adjusting to the realities.
https://jflps.ut.ac.ir/article_12370_d850f7068760e228168aca86add013df.pdf
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
2000-06-21
48
0
12371
روشنفکر و رابطه اش با حقیقت ونظم در پروژة مدرنیته
-
دکتر سید احمد موثقی
66456132
1
« بی نظمی و نابسامانی در جامعه منعکس کنندة بی نظمی و نابسامانی های عمیق تر درآگاهی مردم از واقعیت نهایی است و متقابلاً جستجو برای نظام مندی جستجویی برای حقیقت می باشد که تحقق آن به رهبری و هدایت روشنفکر زمینة آزاد سازی انرژی و خلاقیت انسانی و همبستگی و همکاری اعضای جامعه را فراهم می کند. درک وفهم از شکل افتادگی و تحریف را باید از طریق انتقاد از خود و عقلانی سازی از سطح نهادها به سطح گفتمان آورد. در این رابطه وظیفة روشنفکر شناسائی تحریفها و تناقضهای فکری و نهادی و رفع موانع فرهنگی و ساختاری و جایگزینی نظم و نظامی جدیدو معنا دار ‘ عادلانه تر و کاراتر است . اما قبل از آن او خود باید از نظمی درونی و شخصیتی اصیل‘ ریشه دار در ذات برین و دنیای متعالی‘ برخوردار باشد و فراتر از گفتمان قدرت حاکم‘ عام و انسانی فکر کند و از دانش وصلاحیت خود در رابطه با حقیقت بهره برداری کند نه در پیوند با صاحبان قدرت و ثروت‘ روشنفکر عام به بیان فوکو‘ متعهد به تجدید سازماندهی جامعه مطابق با اصول حقیقت است‘ علی رغم ویژگی محیطی تاریخی و فرهنگی آن. خلاصه آنکه روشنفکر عام باید درصدد ارائه پروژه ای از مدرنیته برای رهایی بشر باشد.»
Disorder in a society reflects a deeper disorder in the people's consciousness of ultimate reality and respectively the search for order is a search for truth. It is the responsibility of intellectual to
alternative order which is new and meaningful and more efficient and equitable. A universal intellectual should present a project of modernity for human emancipation.
https://jflps.ut.ac.ir/article_12371_1739c0513f0938feeae18bb594308c02.pdf
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
2000-06-21
48
0
12372
گزارش سخنرانیهای علمی در مرکز مطالعات عالی بین المللی
-
unknown
86475347
1
-
https://jflps.ut.ac.ir/article_12372_f5fcc2ff18090f737192d13da110e626.pdf