per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
2005-09-23
69
0
12399
نگرش و گرایش سیاسی مردم
(اصلاح طلبی یا محافظه کاری)
-
دکتر سید رحیم ابوالحسنی
39694681
1
این مقاله درصدد درک گرایش سیاسی مردم در شرایط کنونی با توجخه به نتیجه آراء در سوم تیر ماه 1384 می باشد. داده های این مقاله که ا زنگرش سنجی وزارت ارشاد تحت عنوان «ارزش ها ونگرش های ایرانیان» در سال 1382 استخراج شده است نشان دهندة آن است که حتی دو سال پیش مطالعات اقتصادی و رفاهی در نزد مردم بیشترین اولویت را دارد و علی رغم مشروعیت بالای نظام سیاسی در نزد مردم‘ مدیران و نخبگان حاکم فاقد مقبولیت لازم هستند‘ لذا مردم در انتخابات به فرد بیرون از هیأت حاکم با شعارهای رفاهی رأی داده اند نه آنکه گرایشات اصلاح طلبان در جامعه دچار بن بست شده باشد.
This article intends to explore the political behavior of Iranian people in July 2005 presidential election. It uses extensively the findings of a research which was carriedout two dears before the
election by the Ministry of Islamic Guidence under the title of "the values and attitudes amongst the Iranian" (2003). This
research showed basically that for many Iranians economic considerations and prorities were more importent than political considerations. It further showed that whilst the Islamic regime carried the legitimacy amongst the people but the Islamic leaders had lost their legitinacy because they had failed to satisfy the ecnomic needs of the people. The political climate in Iran thus needed someone to provide the people with the economic promises to win their votes. He could thus win the election not so much because of the failure of the reformists, but because the winning candidate was shremed enough to fulfill this need.
https://jflps.ut.ac.ir/article_12399_f5a95c12ef4cd13f932cb73e06e90502.pdf
اصلاح طلبی
گرایش سیاسی
محافظه کاری
مردم
نگرش سیاسی
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
2005-09-23
69
0
12400
آسیب شناسی دولت الکترونیک:
تحول غیر دموکراتیک در سیاست گذاری عمومی
-
دکتر کیومرث اشتریان
47374447
1
دولت الکترونیکی نیاز به تخصص های فنی را افزایش می دهد و از آنجا که بر این تخصص ها صرفاً تعدادی ا ز دیوان سالاران تسلط دارند تکنوکراسی گسترش می یابد و دایرة انتخاب توسط مردم و نمایندگانشان را به ویژه در کشورهای موسوم به جهان سوم محدودتر می نماید. برای تأیید این فرضیه با بحث از مواجهه دیر آشنای دمکراسی- تکنوکراسی‘ ابتدا مؤلفه های اصلی تقابل تکنوکراسی و دمکراسی را بر می شماریم و سپس نشان خواهیم داد که چگونه این تصور که دولت الکترونیک به تقویت دمکراسی منجر می شود بر مبنای پوزیتیویستی و تکنوکراتیک از مشروعیت سیاسی قرار دارد.
The main argument of this article is that e-government and democracy are not necessarily parallel and preenting them as similar is based on a technocratic perspective which itself is founded upon a positive epistemology and an interpretation that considers legitimacy as effect,iveness in political arena the fundamental question is that howe-government works towards strengthening of democracy. Does increased efficiency' and effectiveness in ofering the services to the citizens mean
consolidating democracy? The answer to this question with
respect to the prevailing global reality in which many undemocratic governments offer proper services even through the means of new electronic and information technology, is no.
This article intends to deal with democracy and electronic government from a pathological perspective. Electronic government by nature requires electronic expertise, a skill that only a technobureaucrats master. This leads to technocracy, therefore, restricting the choices by people or their representatives. This phenomenon is even more acute in the so-called third world countries.
https://jflps.ut.ac.ir/article_12400_e55161a195562e17c43fd771ac8f0699.pdf
تکنوکراسی
دموکراسی
دولت الکترونیک
سیاست گذاری عمومی
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
2005-09-23
69
0
12401
چشم انداز آینده تعامل فرهنگ و تاریخ از منظر فیلسوفان سیاسی مدرن
-
دکتر احمد بخشایش اردستانی
18197559
1
فرهنگ و تاریخ در بستری موازی حرکت می نمایند. فرهنگ وجه ذهنی تمدن و تمدن وجه مادی و عینی فرهنگ است. بستر سازی هر دو مفهوم تاریخ می باشد. بررسی تاریخ از منظر دیرینه شناسی و تبارشناسی برای تبیین آینده و آشکار نمودن ساختار پنهان حاکم بر روابط پدیده ها ‘ مورد علاقه محققین علوم سیاسی می باشد. هدف تاریخ نیل به درجة عالی انسانیت است یعنی دستیابی به وضعی که بشر به واقعی ترین مفهوم انسان به سر برد. مقاله حاضر به بررسی آینده تاریخ از دیدگاه های مذهبی و فلسفی می پردازد. فلاسفه بزرگ هر کدام به گونه ای در مورد تاریخ و سیر حرکت آن اندیشه های فلسفی ارائه نموده اند. فلسفه تاریخ بحثی است که ریشه آن را حداقل در حدود بیست و پنج سده پیش باید جستجو نمود ولی موضوع این مقاله‘ پرداختن به اندیشه چند تن از شخصیت های علمی معاصر‘ شخصیتهایی مانند اسوالد اشپنگلر‘ کارل یاسپرس ‘ آرنولد توین بی ‘ پیتریم سوروکین ‘ فرانسیس فوکویاما و ساموئل هانتینگتون است .
olitical Science Department
The aim of this essay is to discourse the end of history in philosophical-religious prespective. The great philosophers discuss the route of history and its end in their own philosophiCal views.
The philosophy of history and its origin is derived from the past 25 century, however the subject of this article is to elaborate the end of history from Oswald Spengler, Karl Jaspers, Arnold Goseph Toynbee, P .A. Sorokin, Francis Fuyukama and Samual Huntington.
Each of mentioned above name has his own historical view which will be examined in the essay.
https://jflps.ut.ac.ir/article_12401_6947092d7ba881f7abb98cfeb754a07e.pdf
تاریخ
تمدن
تمدن معاصرغرب
جامعه
جنبش نوزایی دینی
فرهنگ
گفتگوی تمدن ها
مرگ تمدن ها
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
2005-09-23
69
0
12402
رابطه حکمت مدنی و عدالت در فلسفه سیاسی اسلام
-
دکتر محمد حسین جمشیدی
63969327
1
موضوع حکمت مدنی‘ «کنش ارادی انسان» است که با خرد و آزادی او بستگی تام دارد و هدفش ایجاد دگرگونی بنیادین در آدمی برای نیل به سعادت راستین می باشد و لذا ریشه در فطرت انسان دارد. با توجه به این امر مفاهیم و گزاره های اخلاقی رابطه استی و بایستی در این حوزه مطرح و دارای اهمیتند. در چنین نگرشی «بایستی» به مفهوم «ضرورت» و« حتمیت» است و این ضرورت از نوع« بالقیاس» می باشد. بدین معنا که به حکم ضرورت بالقیاس گوییم برای رسیدن به نتیجة «ب» کنش ارادی «الف» ضروری است؛ یعنی باید صورت گیرد. بنابراین در چارچوب حکمت عملی گزاره های عدالت‘ چون «عدل نیک است» یا «ستم بد است» و ... به دلیل نفس الامری بودن مفاهیمش در شکل باید به معنای ضرورت مطرح می شوند. پس به لحاظ هستی شناسی شکافی میان است و باید نیست و هر دو واقعیت دارند. است ها در حوزة کنش طبیعی و بایدها در حوزه کنش ارادی مطرح می شوند. از همین روی کنش ها دارای خصلت ذاتی نیکی یا بدی هستند و انسان به حکم عقل این را در می یابد.
Assistant Professor of Institute of Emam Khomeini and Islamic Revolution
The matter of civil philosophy is "Voluntary of Human" that depends on his wisdom and his freedom and its goal is making basic change in existence of human for attaining true prosperity and thus have origin in Human nature. It shows that etical concepts and propositions of connection between "is" and "ought" are under consideration and important. In this view "ought' is meaned "necessity" and "certainty" and this necessity is deductive
necessity. It means that on basic deductive necessity we say for reach to result "B" voluntary praxis "A" is necessary, it means ought acts thus in view point of actual philosophy propositions of justice for example: "justice is good" or "injustice is bad" and so on; bring up in form "ought equal necessity" beacuse its concepts are objective. So, on ontology, isn't a split between is and ought and both are real. Thus acts have inherent properly goodness or badness and Human understand it by his wisdom.
https://jflps.ut.ac.ir/article_12402_9d09108cd4d6f3b30cd775745d531d66.pdf
آزادی
اختیار
اخلاق
اراده
ارزش
است
باید
حکمت
حکمت مدنی (عملی)
حکمت نظری
ضرورت
عدالت
عقل
فطرت
مستقلات عقلیه
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
2005-09-23
69
0
12403
هرمنوتیک فلسفی
هانس گئورگ گادامر و کثرت گرایی سیاسی
-
دکتر مهدی رهبری
84949867
1
پرسش از رابطه میان هرمنوتیک فلسفی هانس گئورگ گادامر با جامه باز و متکثر و یا نحوه ارتباط میان معرفت و قدرت پرسشی اساسی است . مقاله حاضر با هدف آزمون رابطه میان رویکرد هرمنوتیکی گادامر با قدرت سیاسی بر این فرض اساسی بنا شده که میان معرفت و قدرت در هر عصری پیوندی متقابل برقرار بوده که در ایجاد و بقای یکدیگر مؤثرند. همچنین در مقابل باور برخی متفکران و فلاسفه سیاسی همچون ریچارد رورتی که معتقدند از میان اشکال مختلف قدرت و نظام های سیاسی ‘ پلورالیسم و دموکراسی تنها نظام سیاسی مطلوب محسوب گشته که در طول تاریخ کار آمدی آن به اثبات رسیده و از این رو به خاطر نتایج عملی آن که همانا چرخش مداوم قدرت و آزادی و تحقق بهتر عدالت است نیازمند توجیه نظری و معرفتی نیز نمی باشد(رورتی‘ 1382) ‘ این مقاله بالعکس درصدد آزمون این نظریه است که هیچ نظام سیاسی بدون پایه های معرفتی وجود نداشته و می بایست برای دموکراسی و کثرت گرایی نیز بنیان معرفتی مناسبی جستجو نمود.
Assistant Professor of Political Science Department
The main question of this article is the relationship between H.G. Gadamers philosophical hermeneutics and the political powerty. My claim here, based upon Gadamers, philosophical approach, is that there is always in all era a reciprocal relation between knowledge and political powerty. Therefore, contray to Rortys claim that pluralism and democracy are the only political systems that needn't any epistemic explanation, i claim that all political systems even democracy require the epistemic
foundations. Thus, we must provide the appropriate epistemic grounds for them.
https://jflps.ut.ac.ir/article_12403_d50f361715f59b65d4682e738ce65ffa.pdf
امتزاج افقها
تفهم
حقیقت
قدرت
کثرت گرایی
گفتگو
معرفت
هرمنوتیک
هرمنوتیک فلسفی
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
2005-09-23
69
0
12404
آسیب شناسی سیاست خارجی ایران
و چارچوبی برای ساماندهی طرز تلقی ها
-
دکتر سید حسین سیف زاده*
77636675
1
با رویداد انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری‘ علاوه بر افزایش تقاضا در عرصه داخلی‘ شاهد افزایش فشارهای خارجی علیه ایران هستیم. خارج از گرایشات سیاسی داخلی و یا خارجی‘ به نظر می رسد موضع گیری های عدالت جویانه داخلی به وجهی بیان شده است که موجب بروز شائبه تجدید نظر طلبی شالوده شکنانه گردیده است . این درحالی است که ممکن است هدف از سیاست گذار ایرانی همانند هر سیاست گذار دیگر حاکی از حق تحول در منزلت جهانی کشور با عنایت به فرهنگ بومی باشد. در این رهگذر احتمال دارد سیاست گذار ایرانی مایل باشد تا موضع گیری یکسان نگر حاکم به شکل هژمونی غربی را نقد کند‘ نه آنکه قصد شالوده شکنی داشته باشد. به هر حال فقدان این تطابق نظری داخلی و خارجی زمینه را برای حذف دیالوگ بین ایرانی و عرصه جهانی‘ و حرکت پیوسته به سوی ستیزد یالکتیکی آماده کرده است. در این مقاله‘ چارچوبی برای سازماندهی طرز تلقی ایران ارائه شده است
Professor of Political Science Department
In the aftermath of the nineth presidential election, Iran has come under increasing global pressures.
In This article, an attempt is made to sled light on Iran's foreign policy from pathological vantage point. In the second Section a conceptual frame work is improdised to redness the pathological shortcoming in Iranian attitude regarding formulating Iran's foreign policy.
https://jflps.ut.ac.ir/article_12404_a76f57175af47191b8bc174576c5fb87.pdf
آسیب شناسی
تجدید ساختار ملی
تجدید نظرطلبی
تعامل سازنده
تغییر منزلت بین المللی ایران
تقدیر سازی
تنوع فرهنگی
طرز تلقی
فضای محذورات محیطی و قدر
نقطه های گرهی ذهن ایرانی
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
2005-09-23
69
0
12405
پارادوکس های قدرت
و رفتار منطقه ای آمریکا در عراق
-
دکتر ابراهیم متقی
44957544
1
سیاست و الگوی رفتاری آمریکا با شواهد و مؤلفه های تناقض آمیزی در حوزة امنیت بین الملل همراه است. آمریکا که قدرت مطلق بین المللی محسوب می شود‘ با آسیب پذیری های بین المللی و منطقه ای روبه رو می باشد که سیاست های آن کشور را تغییر پذیر می سازد.نیروی انتظامی آمریکا را از سایر قدرت های بزرگ‘ گسترده تر‘ و قدرت اقتصادی آن از اتحادیة اروپا بیشتر‘ و از سه کشور ژاپن ‘ روسیه و چین دارای قابلیت اقتصادی پرتوانتری است. اما ‘ سیاست خارجی آمریکا در قالب کشورهای امپراتوری قرار گرفته تا نقش یک امپراتور را در روابط بین الملل ایفا کند که می توان آن را در قالب الگوهای عملیات پیش دستی کننده‘ مخالفت با گسترش سلاح های استراتژیک و اعمال کنترل تسلیحات مشاهده نمود.ای روند نتایج و پیامدهای کاملاً ناهمگونی برای آمریکا به وجود آورده است و شکل بندی های استراتژی امنیت ملی دولت بوش با انتقادات همه جانبه و سر درگمی قابل توجهی روبه رو شده است که به هستة اصلی سیاست امنیتی بوش مربوط است. بنابراین‘ استراتژی امنیت ملی و روند مداخله گری آمریکا در خاورمیانه بر اساس این گونه چالش ها و انتقادات با تغییراتی همراه خواهد شد. در روند جدید دیپلماسی فشار را می توان به عنوان گزینة بدیل برای استراژی عملیات پیش دستی کننده تلقی نمود.
Assistant Professor of Political Science Department
The United States of America today embodies a paradoxical policy toward international security. These paradoxical factors are omnipotence and vulnerability. US military force is greater than any other great powers. This cauntry's economic ability is greater than European Union and greater than Japan, Russia and China.
Despite those elements, US strategists attempts to play an
Imperial role in international relations.
This strategy is based on pre-emption and counter ¬
Proliferation. For non - Proliferation and arms control, this
Conjuction has had paradoxical implications.
The Bush administration, publicrollout of the new national security strategy has gen'erated considerable criticism and confusion. Particularly about key issues. These issues has created policy tension at the core of the U.S strategy. In this process, military strategy of U.S, and its interveantion in Middle East countries has been changed. Coerceive diplomacy is an alternative option for pre-emptive strategy.
https://jflps.ut.ac.ir/article_12405_1794d6e95c1b870803ce5c240f5e95eb.pdf
آسیب پذیری های استراتژیک
استراتژی بازدارنده
ثبات هژمونیک
چند جانبه گرایی مداخله گرا
دیپلماسی فشار
مقابله پر شدت
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
2005-09-23
69
0
12406
نوسازی و اصلاحات در ایران معاصر
-
دکتر سید احمد موثقی
66456132
1
نوسازی و اصلاحات در ایران در دورة قاجاریه ازبالا و از طریق مقامات حکومتی آغاز شد که به علت ماهیت خود کامة رژیم و مخالفت در باریان و صاحبان منافع خاص ناکام ماند. با ضعف و زوال دولت مرکزی جنبش های اجتماعی اصلاح طلبانه از تنباکو تا مشروطه رخ نمودند که آنها نیز نتوانستند به اهداف خود دست یابند و دولت مطلقه ونوگرای رضا شاه روی کار آمد . در دورة پهلوی اول و دوم روند نوسازی در ایستارها و ساختارها‘ شدت گرفت ولی به دلیل فقدان یک چارچوب تئوریک منسجم و ماهیت خود کامة دولت در قالب یک رژیم «پدر سالارجدید» ونیز فساد و سرکوب و عدم مشارکت نخبگان صنعتی و خصوصی در تصمیم سازی و نارضایتی طبقات متوسط و پایین و تشدید تضاد بین جامعه و دولت و نیز دین و دولت‘ بحران اجتماعی گسترش یافت و به انقلاب اسلامی ختم شد.
Associate Professor of Political Science Department
Modernization and reforms in Iran in the early 19th centry and in the period of Abas Mirza and then in the era of Amir Kabir and Sepahsalar, from above and by government official, were not successful because of the tyrannical nature of Ghajari regime and the opposition of vested interests with the weakness and decline of the central government, reformist social movements from "Tobacco" to "Constitutional" movements emerged which could not reach to their goals and then the modern and absolutist state of Reza Shah came to power.
During the era of Pahlavi modernization, especially by the increase of oil revenues in the 1960 and 1970 decades, intensified, but because of the lack of a comprehensive theoretical framework and again the tyrannical nature of the state in the form of a "Neopatriarchy" and corruption and repressIon and non-participatory nature of decision making process and then contlict between the state and society or religion, led to the
Islamic Revolution of 1979.
https://jflps.ut.ac.ir/article_12406_64cfcfb3fb2f7c7fe01f5622b03e883e.pdf
اصلاحات
انقلاب
ایران
توسعه
خودکامگی
نوسازی
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
2005-09-23
69
0
12407
مفهوم قدرت در اندیشه سیاسی هابز
-
علی اشرف نظری
95712449
1
به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران‘ نگرش جدید به مفهوم سیاسی در بستر اندیشة مدرن‘ با دیدگاه های «توماس هابز» آغاز می شود. در واقع‘ او با بهره گیری از روش شناسی علمی جدید‘ با محور قراردادن مفهوم قدرت درحوزه علم سیاست تلاش نمود تا به ماهیت و چگونگی آن پی ببرد. «لویاتان» به عنوان بزرگترین و شاید یگانه اثر منحصر به فرد و شاهکاری بی نظیر در زمینه فلسفه سیاسی در زبان انگلیسی کتابی است که بیش از دیگر آثار هابز تلاش اورا بر تدقیق مفاهیم نظیر علم سیاست ‘ حقوق ‘ قدرت سیاسی و حاکمیت به نمایش می گذارد. وی در منظومة فکری خود تلاش می نماید تا تفکر سیاسی را از قید سنت و توسل به اصول متافیزیکی رها نموده و تفکر سیاسی را به عنوان دانشی مستقل‘ بر اساس واقعیت بیرونی استوار نماید. از این رو‘ در نوشتار حاضر جهت در ک هر چه بهتر اندیشه سیاسی هابز به زمینه های اجتماعی‘ روش تحلیل‘ شیوه نگرش و چشم انداز جدیدی که وی از قدرت سیاسی ارائه میکند‘ توجه می نماییم .
Thomas Hobbes" (1588-1679) one of the greatest of all political philosphores, and certainly the most brilliant and profound ever to have written in English. Hobbes's must influential writing in political philosophy span the period of English civil war, and are widely interpreted as an intelectual major work leviathan (1651) offered a justification for absolute political authority which purported to be a deduction from "human nature". Here Hobbes sets out first what he takes to be
axiomes of human behaviour analogous to the geometrial axioms that underpin Eculid's system. Hobbes axioms are that men are rational and desire above all their own preservation. Hence they are led by "a perpetuall and restless desire of power after power". But I humans are possessed of rationality and foresight. They are thus able to recognize that their security would be better guaranteed by a voluntary act of giving over their individual power to an individual or group who would ther by be established a soverign power over all of them.
https://jflps.ut.ac.ir/article_12407_aa223686261a6996ff693da82576f076.pdf
اقتدار گرایی
تحلیل مکانیستی
روش شناسی
قدرت
لویاتان
معطوف به قدرت
وضع طبیعی
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
2005-09-23
69
0
12408
شورای امنیت و تحول مداخلات بشر دوستانه پس از جنگ سرد
-
حسین نوروزی
33912162
1
احمد جوانشیری
54894687
2
در حقوق بین الملل سنتی مداخلات بشردوستانه تحت تأثیر امکان توسل به زور از سوی دولت ها بود. از اوایل قرن بیستم توسل به زور ممنوع شد و اصل عدم توسل به زور به یک اصل بنیادین در روابط بین الملل تبدیل شد. در دورة جنگ سرد حتی کمتر دولتی با توسل به اهداف بشر دوستانه مداخله خود را در سایر دولت ها توجیه میکرد. با پایان عصر جنگ سرد و تغییر ماهوی نظم و نظام بین الملل و وقوع بحران های مختلف اقدامات نوینی در قالب مداخلات بشر دوستانه صورت گرفته است. رویه های جدید در امور بین المللی در حال شکل گیری است که مسیر سیاست بین الملل‘ حقوق بین الملل و سیاستگذاری ملی را وارد فرآیند جدیدی کرده است. این مقاله درصدد است تا به تأمل در تحولات نظام بین المللی پس از پایان جنگ سرد‘ تغییر نگرش و عملکرد شورای امنیت سازمان ملل متحد نسبت به مسائل صلح و امنیت بین المللی ‘ ماهیت بحران های مختلف در اقصی نقاط جهان و کارکرد برخی نهادهای منطقه ای راجع به مسائل حقوق بشر دوستانه را بررسی نماید.
According to circumstances of traditional international law humanitarian interferences was affected the possibility of use of force by states. The use of force gradually was prevented since the early decades of the 20th certury and then transformed into a fundamental principle of international relations. By the end of the Cold War interferences rarely took place with humanitarian intentions. After the Cold War era and fundamental changes that happened to the international order and system, and because of
some crisis around the world, there have been done activities under the new humanitarian interference approach. However, some new procedures are taking shape that would affect international politics, international law and the national policy-making processes. This article intends to survey and analyse the transformation of the international system, changes in the UN Security Council attitudes and functions toward international peace and security issues, essense of some crises and new
approach of some regional arrangements to humanitarian affairs.
https://jflps.ut.ac.ir/article_12408_d92d1adcd3c4d1b9cc934f469c7345e7.pdf
بحران های بین المللی
ترتیبات منطقه ای
شورای امنیت
مداخلات بشر دوستانه
منشور ملل متحد
نظام بین المللی
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
2005-09-23
69
0
12409
نگاهی به مشکل سیاست گذاری عمومی در ایران درقالب جامعه شناسی سازمان ها و با بهره گیری از مفهوم مرجعیت
-
دکتر مجید وحید
87963548
1
در این مقاله از چارچوب های نظری و مفهومی جامعه شناسی سازمان ها و تحلیل مرجعیتی سیاست های عمومی برای بررسی مشکل سیاست گذاری عمومی در ایران بهره برده می شود. جامعه شناسی سازمان های این فرصت را پیش روی ما می گذارد تا در سه سطح درون سازمانی‘ میان سازمانی در کشور ومیان سازمانی در عرصه جهانی ‘ به بررسی موضوع بپردازیم . مفهوم مرجعیت نیز زمینه بررسی مرجعیت های بخشی‘ کلی و جهانی و ابهام ها وپیچیدگی های آن در ایران را ‘ فراهم می سازد.
-
https://jflps.ut.ac.ir/article_12409_f5b25b79a20df50b0e92616b2fe640ff.pdf
ایران
جامعه شناسی سازمان ها
سیاست گذاری عمومی
مشکل سیاست گذاری عمومی
مفهوم مرجعیت
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
2005-09-23
69
0
12410
بررسی کتاب ساخت جامعه سیاسی جهانی :مقالاتی در باب نهادی شدن بین المللی
-
سیروس فیضی
26424458
1
-
https://jflps.ut.ac.ir/article_12410_a09004f2e90dd5d4c655c745b68b0f9d.pdf
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
2005-09-23
69
0
12411
گزارش نشست بانک جهانی در قاهره
-
دکتر الهه کولائی
77165377
1
-
https://jflps.ut.ac.ir/article_12411_04fce0918239a5006f4c74b3d86f7909.pdf
-