per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
1998-06-22
40
0
14180
سخنی چند درباره نوآوریها و نارساییهای قانون داوری تجاری بین المللی
-
دکتر سید حسین صفائی
25246581
1
از آنجا که مقررات قانون آیین دادرسی مدنی ایران‘ دربارة داوری قدیمی و ناقص بود‘ و خصوصا برای حل اختلافات بازرگانی بین المللی کافی نمی شود‘ در 26 شهریور ماه 1376 «قانون داوری تجاری بین المللی» به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که در 9 مهر ماه همان سال مورد تأیید شورای نگهبان واقع شد. این قانون از قانون نمونه آنسیترال (کمیسیون سازمان ملل متحد برای حقوق تجاری بین المللی) مورخ 1985 اقتباس شده و از این رو از پشتوانه نیرومند علمی و کارشناسی برخوردار است. قانون داوری تجاری بین المللی مشتمل بر 36 ماده و نه فصل با عناوین زیر است: مقررات عمومی – موافقت نامه داوری- ترکیب هیأت داوری- صلاحیت داور- نحوه رسیدگی داوری- ختم رسیدگی و صدور رأی –اعتراض به رأی – اجرای رای و سایر مقررات‘ در این قانون قواعد مهمی آمده که هماهنگ با گرایشهای نوین داوری بازرگانی بین المللی است و در حقوق ایران سابقه نداشته است. در عین حال ضعفها و نارساییهای چندی هم در قانون دیده می شود که بیشتر ناشی از عدول نابجا از قانون نمونه آنسیترال است. در این مقاله که در تکمیل طرح پژوهشی «نقد و بررسی تطبیقی لایحه داوری تجاری بین المللی» (مصوب شورای پژوهشی دانشگاه تهران) فراهم آمده‘ نوآوریهای قانون یاد شده به بحث کشیده شده و به برخی از نارساییها خصوصا اشکالات ماهوی آن نیز اشارت رفته است.
-
https://jflps.ut.ac.ir/article_14180_9e1da8e4d3fbbd0eef1dc08840cbafa5.pdf
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
1998-06-22
40
0
14181
بررسی قاعده جَبّ
«الاسلامُ یَجُبُّ ما قَبْلَه»
-
دکتراسدالله لطفی
23116492
1
از قواعد فقهی که در بخشی از احکام شرعی و مسائل برون مرزی اسلام نسبت به غیر مسلمانان مطرح است‘ «قانون جَبّ» است که منطبق با آن نسبت به برخی از تخلفات و جرائم شرعی و حقوقی دوران کفر- از افراد غیر مسلمان که تشرف به دین مبین اسلام پیدا می کنند – از روی تفضل و رحمت الهی و به جهت تشویق و ترغیب کفار به اسلام‘ کیفر و مجازات برداشته شده و مورد مواخذه واقع نمی گردند‘ و نیز قضاء عباداتی از قبیل نماز‘ روزه و زکات که در حال کفر انجام نداده اند برابر با قاعده حب ساقط می گردد و گفته می شود‘ اسلام گذشتة آنها را به منزله عدم محسوب می کند. جبّ در لغت به معنای قطع کردن‘ بریدن و یا ترک کردن است‘ بدین جهت وقتی گفته می شود‘ اسلام آنچه را در زمان کفر بوده‘ بر می دارد‘ بدین معنی است که اسلام دوران کافر بودن شخص را به دوران بعد از مسلمان شدن او وصل نمی کند‘ بلکه قطع کرده و در نظر نمی گیرد و مورد رحمت و رأفت قرار می دهد. در این مقاله ابتدا مقصود از کافر در شریعت اسلامی و مکلف بودن کفار به احکام شرعی تبیین گشته و آنگاه مفهوم و مُفاد «قاعده حبّ» ‘ ثمرات حقوقی و فقهی آن ‘ دلایل و مدارک ان و به طور کلی موارد شمول و عدم شمول آن به تفصیل مطرح گردیده است.
-
https://jflps.ut.ac.ir/article_14181_2d310e33357190fc9f3832148031cc3f.pdf
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
1998-06-22
40
0
14182
تأثیر زمان و مکان بر قوانین جزایی اسلام
-
حمید دهقان
99128181
1
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در راستای اسلامی کردن قوانین‘ به ویژه در بخش جزایی‘ کوششهای زیادی به عمل آمد. قوانین جزایی سابق نسخ شد‘ مقررات جزایی جدیدی به طور تفصیلی و متفرقه مورد تصویب قرار گرفت. مجددا در قوانین جدید نیز تغییرات شکلی و ماهوی زیادی به عمل آمده است که آخرین حلقه این سلسله‘ قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1370 و قانون تعزیرات مصوب سال 1375 می باشد. با این همه ‘ در قوانین جدید نیز کاستیهایی وجود دارد و در مواردی با تحولات جدید و شرایط زمان و مکان انطباق ندارد و این کاستیها یا ناشی از نگرش خاص تصویب کنندگان این قوانین است یا متاثر از عدم تجربه قانون گذاری و اجرایی در بخش جزایی در تاریخ اخیر کشور. در این مقاله سعی شده با استفاده از روایات و متون فقهی تأثیر گذاری زمان ومکان بر قوانین جزایی اسلام و شیوه های این تأثیر گذاری (در مرحله تفنین و اجرا) مورد بررسی قرار گرفته و راه حل ارائه گردد.
After the victory of the islamic revolution of Iran, there have been many efforts to islamise the Iranian legal system, particularly in the areas of criminal law.
The former criminal codes were abolished and the new codes based on the islamic law was passed in detail by the parliment. There have been some amendments to the procedural and
substantive criminal law the last of which were the Islamic
Crminal Act of 1370 (1991) and Ta'zirat Act of 1375 (1996).
Despite numerous attempts to come up with a coherent
criminal legal system, nearly all legislations have been inadequate
as far as the time - space exigencies are concerned. Lack of legislative and executive experience and traditional interpretation
of Islamic texts are largely responsible for these inadequecies. In this article, the author tries to demonstrate how, based on a
particular reading of text, the context of time and space could significantly influence Islamic criminal law both for legislative and practical purposes
https://jflps.ut.ac.ir/article_14182_d6b07d25cb217a228277f0b15f0ef7fe.pdf
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
1998-06-22
40
0
14183
اصلاحات و سیاستهای نوگرایی رضا شاه و تأثیر آن بر قدرت و نفوذ روحانیون در ایران
-
دکتر محمدرضا تخشید
53447493
1
در سال 1299 رضاخان‘ فرمانده تیپ قزاق مستقر در قزوین‘ با کودتا به قدرت رسید و با تاجگذاری در سال 1305 به سلسله قاجار پایان داد و به عنوان اولین پادشاه سلسله پهلوی برای اولین بار در ایران اقدام به یک سری اصلاحات برنامه ریزی شده جهت تثبیت خود و ایجاد یک حکومت و جامعه غیر مذهبی‘ الهام گرفته از غرب به خصوص آتاتورک در ترکیه‘ کرد. در آن زمان مذهب اسلام و روحانیون‘ مخصوصا بعد از حضور موثر و رهبری نهضت تنباکو و مشروطه‘ قدرت و نفوذ زیادی در جریانات سیاسی و اجتماعی ایران داشتند سؤال اصلی این مقاله حول محور نحوة تأثیر اصلاحات و سیاستهای نو گرایی رضا شاه بر نفوذ و قدرت مذهب و روحانیون در سیاست و جامعه ایران است. فرضیه اصلی نگارنده این است . که رضا شاه با اصلاحات خود در ارتش‘ نظام قضایی‘ آموزشی‘ و وقف باعث کاهش نفوذ و قدرت مذهب و روحانیون در جامعه ایران در سالهای1299 تا 1320 شد.
In this paper the reign of Reza shah and the impact of his
policies on the role of religion and the ulama in Iranian politics
are discussed. The era (1f Reza Shah lasted from 1920 to 1941
during which time he systematically tried to decrease and eventually eliminate the influnce of religion and the role of the ulama in Iranian social and political life In this paper, first we look at Reza Shah's military and administrative reforms and
explain how these reforms resulted in a strong central government. He used this centralized structure to implement
reforms in areas where the ulama had enjoyed enormous amounts of power and to violent ly crush any opposition to his rule and
reform policies. Particular attention is given to reform of judicial
system, the educational system, and the administration of vagf (inalienable endowments) and the effect of such reforms on the ulama's power. This paper concludes that as a result of Reza Shah's reform policies and his other anti-religion policies, the
ulama lost a great deal c f power.
https://jflps.ut.ac.ir/article_14183_a90e43c4f770cc5d647474e1c19d347b.pdf
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
1998-06-22
40
0
14184
آسیای مرکزی: همگرایی منطقه ای‘ توسعه ملی و نقش ایران در آن
-
دکتر حسین سیف زاده
95623436
1
در این مقاله نسبت به همگرایی منطقه ای در قالب «اکو» تأملی نظری ارائه شده است. با دیدگاهی نقادانه نسبت به پیامدهای ناشی از مدلهای همگرایی مناسب جوامع غربی برای منطقه ‘ ادعا شده است که این دیدگاههای یکسان نگر‘ مفید برای تفسیر وقایع و تجویز اقدام نیست. با عنایت به این هشدار‘ استراتژی اقدام دو گانه ای مبتنی بر پویش دیالکتیکی و متناقض انقباض فرهنگی (کشوری) و انبساط تمدن (منطقه ای) پیشنهاد شده است. در این طرح پیشنهاد شده است که به خصوصیات فرهنگی خاص هر کشور توجه شود. همگرایی منطقه ای علاوه بر زمینه سازی برای پیشبرد نیازهای مشترک که یکسانی می طلبد‘ باید زمینه ساز تقویت و تحکیم این یکتایی های فرهنگی هم باشد. و گرنه این حساسیت نسبت به حفظ یکتاییها‘ در جوامع عمدتا فرهنگ – محور منطقه‘ از تحقق نیازهای تمدنی مشترک منطقه ای نیز جلوگیری خواهد کرد.
In this article, an atternpt is made to speculate on the necessity
of regional integration w thin ECO. Critical of transplanting the
Western model of integration, I warn about dangers of a monolithic view in dealing with integrative goals. In accordance with the warning, I s uggest a dual strategy of cultural particularism and civilizational universalism. Moreover, I present
may own interpretation of challenges confronting Central Asian states. Based upon the above conceptualization and historical challenges, I will attempt to analyze the process of integration and its comparative advantage.
https://jflps.ut.ac.ir/article_14184_aae32a7cf79dad08b679677a88a49d8a.pdf
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
1998-06-22
40
0
14185
اندیشه سیاسی متفکران جنبش دین پیرایی
-
دکتر عبدالرحمن عالم
88476993
1
در این مقاله توصیفی گفته شده است در دورة جنبش دین پیرایی (رفرماسیون) دولتهای مقتدر و مستبد جدید‘ آرمانها و روشهای سوداگری‘ و جنبشهای سیاسی و اقتصادی با دامنه های تاریخی دوربردی به وجود آمدند. دین پیرایی ادامه جنبش شورایی در کلیسا‘ که در نظر داشت اقتدار پاپ را محدود و نظام نمایندگی در کلیسا را برقرار نماید دانسته و گفته شده است که این خواستها نمایانگجر احساسات ناسیونالیستی بوده است. دین پیرایی در روند کار اقتصادی با نظریات سوداگری همدلی کرد و از لحاظ سیاسی خواهان قدرت مطلق دولت شد‘ از حقوق الهی فرمانروایان سخن گفت‘ ومردم را به اطاعت از فرمانروایان فرا خواند. این فراخوانی با خواست سوداگران در مورد متمرکز کردن حکومت و قدرت سیاسی هماهنگ بود. این مقاله در ادامة بررسی خود‘ اندیشه سیاسی متفکران اصلی این جنبش‘ یعنی مارتین لوتر‘ ژان کالون‘ فیلیپ ملانشتون‘ اولریش سوینگلی (یا زوبنگلی) ‘ و جان ناکس را مطرح کرده و با یک نتیجه گیری از بحث مربوط به جنبش دین پیرایی و ایجاد گران آن پایان داده است.
This article studies the political thoughts of the Reformation
thinkers. The author believes that Reformation was a new
phenomenon in the history of church and European culture. This phenomenon destroyed the exclusiveness of ecclesiastic morality of middle ages and reduced the Catholicism to a church among
churchs. According to the author, the Reformation stemmed from the failure of councilor movement. This paper reviews in brief the political tlleories of Martin Luter, Jean calvin, philip Melanchton , Ulrich Zwingb, and John knox.
https://jflps.ut.ac.ir/article_14185_f9e6e11a30b5728c24e816c185eeda2b.pdf
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
1998-06-22
40
0
14186
فرهنگ سیاسی و توسعه سیاسی مطالعه تطبیقی کره و ایران
-
دکتر دال سیونگ یو
65411995
1
مقاله حاضر به بحث پیرامون یکی از مهمترین موانع توسعه سیاسی‘ یعنی مانع فرهنگی اختصاص یافته است و به نحوی تطبیقی نقش فرهنگ سیاسی در ضعف توسعه دموکراتیک ایران و کره جنوبی بررسی می کند‘ نگارنده طی مقاله می کوشد با تکیه بر مطالعات تجربی و تحلیل گفتمان های سیاسی‘ حضور فرهنگ سیاسی سنتی را در فرآیندهای سیاسی معاصر کره و ایران ‘ به ویژه رابطة ان را با عملکرد های اقتدار گرایانه نظام سیاسی در این دو کشور‘ به تصویر کشد. در این مقاله برای پرهیز از گسترده شدن بحث و کلی گویی‘ حیطه فرهنگ سیاسی به نگرش نسبت به مشارکت و رقابت و توسعه سیاسی به گسترش مشارکت و رقابت محدود شده است‘ نگارنده نشان می دهد که نگرش سنتی دربارة مشارکت و رقابت هنوز در میان مردم و والیت سیاسی دو کشور حاکم است.
This paper discusses one of the major obstacles to political deveJopn,ent, namely culture. The paper looks at the impact of culture on non-democratic development in Iran and korea. Based on empirical records and analyzing political discourses, the author
races the influence of traditional political culture on political processes in Iran and Korea. In particular, he is focusing on the relationship between traditional political culture and authoritarian tendencies of political systems in both countries. Attitudes toward participation and competition are given special attention.
https://jflps.ut.ac.ir/article_14186_3998a6bd74bac51ab8ac5635b885bf98.pdf
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
1998-06-22
40
0
14187
گزارشی ا ز عملکرد مرکز مطالعات عالی بین المللی دانشکده حقوق و
-
دکتر نسرین مصفا
58621552
1
-
https://jflps.ut.ac.ir/article_14187_5e18869d948992872b41332743c358f2.pdf