ORIGINAL_ARTICLE
تضامن و آثار و اوصاف آن
این مقاله به بحث و بررسی درباره دو موضوع اختصاص یافته است.
الف. مفهوم تضامن: تضامن وصف ویژه برخی از تعهدات است که گاه در مقابل تقسیم طلب و گاه در مقابل تقسیم دین مطرح می گردد؛ در حالت اول تضامن بین بستانکاران وجود دارد و به همین دلیل تضامن مثبت نامیده می شود و در حالت دوم ‘ بین بدهکاران است و به همین جهت تضامن منفی نامیده می شود. در هر دو حالت‘ تضامن به نفع بستانکاران است زیرا موجب می شود که یکی از بستانکاران بتواندکل مبلغ طلب را دریافت کند یا کل مبلغ دین از یکی از بدهکاران تضامنی قابل تحصیل باشد قانون و اراده(معمولا قرارداد) دو منبع تضامن هستند.
ب- اوصاف و آثار تضامن: با توجه به ندرت تضامن مثبت‘ حقوقدانان بر اوضاف و آثار تضامن منفی تأکید دارند. از این نظر ‘ اوصاف ویژه تعهدات تضامنی مشتمل است بر وحدت موضوع و تعدد رابطه حقوقی‘ استقلال نسبی تعهدات بدهکاران تضامنی و سرانجام تقسیم پذیری تعهدات تضامنی . بعلاوه تضامن موجد یک اثر اصلی است؛ یعنی ‘ تعهد نسبت به کل دین و چند اثر فرعی که در عصر ما بوسیله مفهوم نمایندگی متقابل بدهکاران در میان خودشان توجیه می شود.
https://jflps.ut.ac.ir/article_14294_b9c4d82e3acbd174234adc20c3b1e6c0.pdf
1996-09-22
لعیا
جنیدی
57558952
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نظم حقوقی ونظریه منابع حقوق
از نقطه نظر منابع حقوق‘ نظم حقوقی برقواعدی شکلی استوار است که ارزش خود را از قدرتی که آنها را دیکته می کند میگیرند. با وجود این‘ نظم حقوقی به واسطه خصیصه بی تحرکی این منابع شکلی محدود می شود‘ در حالی که جامعه انسانی پویا است. در نتیجه‘ قدرت عمومی‘ که قواعد شکلی را برقرار می کند‘ باید آنها رادر منابع غیر رسمی‘ یعنی منابعی که از تجربه یا منطق استنتاج شده اند‘ جستجو کند. به هر حال ‘ نظم حقوقی در اثر کهولت یا در اثر نابودی از میان میرود و باید به منابع غیر رسمی توسل جست.
هر چند به برکت رویه قضایی یا قانونگذاری ‘ نظم حقوقی نوینی می تواند برقرار شود‘ اما با وجود این‘ روح حقوقدان درصددتنظیم این قواعد و بیان اصول کلی حقوق که ترجمان نظم اخلاقی است‘ بر خواهد آمد. بی تردیدنظم اخلاقی اتحاد شکل حقوق را به دنبال دارد‘ ولی نزدیک اخلاق و حقوق نتیجه نامطلوبی نیز در پی خواهد داشت که عبارت است از باز ماندن از توسعه مادی و فکری.
https://jflps.ut.ac.ir/article_14295_60b3df2c67bda69a270230cc3ca21b8f.pdf
1996-09-22
دکترحسین
خزاعی
78473675
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه حقوق و فقه
هدف از نگارش مقاله رابطه حقوق و فقه بیان نسبت منطقی میان مسائل مورد بحث در این دانشها است و الا بدون شک از لحاظ لغوی و اصطلاحی میان آنها تفاوت فاحشی وجود دارد. فقه آگاهی ازاحکام و دستوراتی است که فقیه بر حسب استنباط خود آن را احکام شارع می داند‘ و حقوق‘ در یک معنا‘ در واقع امتیازاتی است که قوانین برای اشخاص به رسمیت شناخته است؛ در این معنا‘ در واقع امتیازاتی است که قوانین برای اشخاص به رسمیت شناخته است؛ در این معنا‘ رابطه آنها از قبیل علل و معالیل است. اما مسائل مورد بحث در این علوم بر این گونه نیست‘ مسائل مورد بحث در فقه و حقوق مدون(به معنای مجموع قواعد حاکم بر روابط اشخاص در جامعه با یکدیگر و با دولت) گروهی مشترک و دسته اتی به هر کدام اختصاص دارد‘ در این صورت‘ میان آنها عموم و خصوص من وجه استو بدیهی است چنانچه مسائل اختصاصی حقوق از قبیل حقوق بین الملل را نیز در حیطه اقتدار استنباط فقها قراردهیم یا فرضا ادعا کنیم که مسائلی از قبیل عبادات هم برای حقوقدانان اسلامی قابل بررسی است‘ در این صورت‘ نسبت فیمابین ممکن است به عموم و خصوص مطلق یا حتی تساوی بازگشت کند؛ اما بدون شک مسائل مورد بحث در فقه و حقوق مدون فعلی از قبیل عام وخاص من وجه است.
https://jflps.ut.ac.ir/article_14296_a46bc0cb242d676ef4483dd52010f9ab.pdf
1996-09-22
دکتر ابوالقاسم
گرجی
73514259
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تفسیر دوگانه از کنوانسیون حقوق دریاها قانون مناطق دریایی ایران و اعتراض امریکا
با تصویب قانون مناطق دریایی ایران در سال 1372‘ بعضی دولتها‘ از جمله ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا‘ نسبت به برخی مفاد آن اعتراض کردند. به اعتقاد این دولتها قانون مزبور درپاره ای موارد‘ به خصوص د زمینه نحوه ترسیم خطوط مبدامستقیم و شرایط عبور شناورهای جنگی بیگانه ازدریای سرزمینی ایران باقواعد حقوق عرفی و مقررات کنوانسیون حقوق دریاها در تضاد است. این مقاله با بررسی سوابق موضوع در سومین کنفرانس حقوق دریاها‘ عملکرد دولتها و نقطه نظرهای حقوقدانان در پی پاسخ دادن به این اعتراضها است‘ همچنین می کوشد نشان دهدکه برخی از مواد کنوانسیون حقوق دریاها در عمل با تفسیری دو گانه رو به رو شده اند‘ در پایان نیز ضرورت تبادل نظر دولتها و مراجع بین المللی به منظور یافتن راهی برای حفاظت ازجهان شمولی کنوانسیون یادآوری میشود.
https://jflps.ut.ac.ir/article_14297_4176e5f999ee24538267892a92e71fde.pdf
1996-09-22
دکتر جمشید
ممتاز
65394873
1
AUTHOR
امیر حسین
رنجبریان
87985286
2
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
وابستگی متقابل حقوق بین الملل عمومی و حقوق بین الملل خصوصی در مسأله صلاحیت
رابطه حقوق بین الملل عمومی و حقوق بین الملل خصوصی ازدیدگاههای مختلفی مورد مطالعه قرار گرفته است. با این وصف‘ تفکیک بین این دو حقوق تابع اصل مطلقی نیست. قواعد حقوق بین الملل خصوصی ممکن است بر اثر ورود عاملی صوری از قلمرو حقوق بین الملل خصوصی خارج و در قلمرو حقوق بین الملل عمومی بررسی می شود و هم در حقومق بین الملل خصوصی مؤید چنین نظری است.
هر چندکه «صلاحیت» عملکرد متفاوتی درحقوق بین الملل عمومی و حقوق بین الملل خصوصی دارد که رد نظر نخست امکان دخالت حقوق بین الملل عمومی درحیطه عمل حقوق بین الملل خصوصی و بالعکس را بسیار ضعیف می نماید‘ با این حال‘ حقوق بین الملل عمومی درراستای حمایت از حاکمیت دولتها و احترام به حقوق آنها مقرراتی وضع کرده که به طورمستقیم یا غیر مستقیم برتعیین صلاحیت محاکمملی اثر می گذارد. درمقوله صلاحیت‘حقوق بین الملل عمومی عملکرد دو گانه ایدارد؛ از طرفی به عنوان راهنمای عمل و چتر حمایتی حقوق بین الملل خصوصی ایفای نقش میکند تا دولت آزادانه صلاحیت بین المللی مقامات وارگانهای قضایی را تعیین کند و از طرف دیگر‘ با تدوین مقررات ارشادی (directive) آزادی عمل دولت دراعطای صلاحیت به محاکم ملی را محدود می کند.
https://jflps.ut.ac.ir/article_14298_4e922ec187d50a36e06a86b53fc7cc6c.pdf
1996-09-22
دکتر یوسف
مولایی
69351549
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نظریه بسیج منابع و انقلاب اسلامی ایران
دانش پژوهان و سیاستگذاران هنوز می کوشند تحولات انقلابی غیر منتظره در ایران را درک کنند. این مقاله کوششی است برای تبیین انقلاب اسلامی ایران که در آن از مدل بسیج منابع چارلز تیلی استفاده شده است. این مدل «تبیین علی» را که در جستجوی تأثیرات نیروهای ساختاری بلند مدت است‘ در کنار تبیین «معطوف به هدف» قرار می دهد که درصدد بررسی کنش جمعی آگاهانه و عقلانی است. در بخش نخست‘ فرایندهای دولت سازی و نوسازی را درایران‘ به عنوان تغییر ساختاری اصلی ای که راه را برای ظهور گروههای مبارز مدعی قدرت هموار کرد‘ مورد بررسی قرار می دهیم و در بخش دوم‘ به بسیج چالشگران اصلی‘ یعنی روحانیون‘ روشنفکران‘ طبقه متوسط جدید‘ بازاریان‘ و طبقه کارگر صنعتی ‘ می پردازیم . علاوه بر این‘ قدرت تبیینی پارادایم بسیج منابع و تعدیلهایی را که لازم است برای درک ویژگیهای خاص انقلاب اسلامی در این الگو صورت گیرد‘ مورد بررسی قرار خواهیم داد.
https://jflps.ut.ac.ir/article_14299_814bed64b0638be5ad05b13807f1259b.pdf
1996-09-22
دکتر محمد هادی
سمتی
19345677
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
چین بزرگ ؛ قدرتی فراتر از مرزهای ملی
مقاله حاضر می کوشد عاملی را که نقش بسزایی در تبدیل کشور چین‘ «چین بزرگ» به قدرتی بزرگ و جهانی در قرن بیست ویکم ایفا می کند مورد بررسی قرار دهد. عامل مورد بحث‘ پیوندهای سنتی و معاصری است که چینی ها را در سطح جهان به یکدیگر پیوند داده و به قدرت یابی چین و تبدیل بالقوه آن کشور به قدرتی جهانی کمک کرده است.مقاله حاضر به چگونگی وچرایی مطلب فوق پرداخته‘ قصد دارد نشان دهدکه چین به مراتب از یک سرزمین محصور شده در مرزهای جغرافیای بزرگتر است و پیوندهایی که این مردم را به یکدیگر متصل ساخته در آینده چین را به یک قدرت جهانی مبدل خواهد ساخت. عامل مزبور باید‘ در کنار دیگر عوامل‘ درتمام تجزیه و تحلیل های مربوط به چین آینده‘ قدرت بزرگ جهانی قرن بیست و یکم‘ مورد توجه قرار گیرد. منظور از مفوم «چین بزرگ» مجموعه ای است متشکل از ساکنان جمهوری خلق چین ‘ هنگ کنگ ‘ تایوان‘ ماکائو و چینی های خارج از کشور (خواچیا) که عمدتا در کشورهای آسیای جنوب شرقی (برای مثال سنگاپور‘ مالزی و..) سکونتدارند یا در کشورهای غربی به سر می برند.
https://jflps.ut.ac.ir/article_14300_587b8d739cce80152e8ee088ff87a403.pdf
1996-09-22
دکتر بهزاد
شاهنده
69148397
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اقتصاد سیاسی کنترل خود به خودی جمعیت : رهیافتی نو
از اوسط دهه 1340 رشد سریع جمعیت به عنوان مشکلی ملی در ایران ظاهر شده است. دیدگاه کلاسیک ها‘که قائل به رابطه ای خطی بین رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی است‘ راه حلی برای این مشکل ارایه نمی کند‘ زیرا عوامل اقتصادی اجتماعی نمی توانند در کوتاه مدت انگیزه هایی برای خانواده کوچک تر فراهم آورند. لذا‘ تعدیل رفتار باروری باید به روش دیگری غیر از توسعه فراهم آید.
دولت می تواند از طریق فرایند توانا سازی با تعدیل علل و انگیزه های اقتصادی‘ اجتماعی و فرهنگی تقاضا برای خانواده بزرگتر رشد جمعیت را کنترل کند. توانا سازی فردی فرایندی است که عوامل انسانی مورد نیاز توسعه را‘ که بیشتر کشورهای در حال توسعه فاقد آن هستند‘ بوجود آورد. فرایند توانا سازی‘ اشخاصی از نظر اجتماعی فعال‘ از بعد اقتصادی مولد و از جهت سیاسی مشارکت کننده به بار می آورد و با اینجاد جایگزینهای مناسب به جای خانواده بزرگ تر به کنترل خود به خودی جمعیت می انجامد.
آن سیاستگذاریهای دولت که به توانایی فردی کمک کنند تقاضا برای خانواده بزرگ تر را به سبب ارایه جانشینهایی به جای خرسندی ناشی از داشتن فرزند بیشتر کاهش می دهد. رشد موقعیت زنان و ارتقاء آموزش عمومی اغلب موجب افزایش توانایی فردی شده و لذا ‘ مانع از رشد جمعیت می شوند.
https://jflps.ut.ac.ir/article_14301_b6b970697fbe0633c2861dbe9ceaf8b5.pdf
1996-09-22
دکتر محمد علی شیر
خانی
33941836
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
معرفی پایان نامه های سال 1374
https://jflps.ut.ac.ir/article_14302_0aa6b7f78352a713a01c6102e0339df6.pdf
1996-09-22
unknown
86475347
1
LEAD_AUTHOR