دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
59
0
2003
03
21
راهبرد های توسعه پایدار در سازمان ملل متحد
FA
دکتر سید داود
آقایی
93415733
جهان و بقای زندگی در زمین به دلیل بهره برداری های ناصحیح از طبیعت ویرانی ها آلودگی ها و اصولا ناپایداری ها در معرض مخاطرات جدی و واقعی است اما امید ها نیز مبانی منطقی خود را دارند در این بین توسعه پایدار راهبردی همه جانبه برای دستیابی به پایداری در جهت استفاده از گشاده دستی طبیعت به منظور تامین رفاه و آسایش انسان امروز و نسل های آینده است توسعه پایدار عرصه نوینی است که همزمان و صنعت نظر دارد هم محیط زیست و همنشینی انسان و طبیعت را مورد حمایت قرار می دهد و هم از حقوق برابر انسان ها دفاع می کند در چند دهه اخیر بیم و هراس از رشد نجمعیت رشد مصرف کمبود امکانات و موضوع تاملات بسیاری از نظریه پردازان جهانی بوده است که توسعه پایدار و چارچوبهای نظری و عملی آن کورسوی امید را در دل ها تابانده است بر این مبنا که انسان می تواند همچنان به زندگی شرافتمندانه خود ادامه دهد مشروط به آنکه به مبانی توسعه پایدار احترام بگذارد توسعه پایدار همگان را به آشتی با طبیعت دعوت می کند و در حالی که انسان را آزاد می خواهد و عدالت را شرط دوام زندگی می داند تداوم بقاء را در گرو پایداری به حساب می آورد در مسیر توسعه پایدار درک ناصواب و عملکرد های نادرست و زیاده طلبی های گروهی از انسانها و بی اعتنایی به طبیعت و انسان باید اصلاح شده به راه آیند مقاله حاضر هر چند به اختصار به تبیین این روند طی شده از طریق سازمان ملل متحد و توضیح نظریات مطروحه در این چارچوب می پردازد.
توسعه,توسعه پایدار,حقوق بشر,سازمان ملل متحد,محیط زیست
https://jflps.ut.ac.ir/article_11148.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_11148_a0038ba5c6982c2b2e282164a0504de8.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
59
0
2003
03
21
مبانی هنجاری سیاست گذاری امور خارجی آمریکا
FA
دکتر کیومرث
اشتریان
47374447
این تحقیق در پی بررسی ریشه های فرهنگی سیاست خارجی آمریکا در آنچه که به سیاست نظم نوین جهانی مشهور شده است می باشد به بیان دیگر برداشت فرهنگی آمریکایی ها از نظم آمریکایی ها از نظم جهانی چیست و ویژگی های سیاس اجتماعی آمریکایی ها که می تواند بر نگرش آنها نسبت به نظم جهانی تاثیر گذار باشد کدامند تلاش برای دستیابی به نظمی بین المللی مبتنی بر نوعی تفاهم جهانی همواره مورد توجه پژوهشگران و سیاستمداران بوده است ایالات متحده به علت در اختیار داشتن قدرت نظامی – اقتصادی بزرگترین بازیگر عرصه روابط بین امللی و در تلاش برای پی ریزی نظم جهانی است یشینه فرهنگی سیاسی آمریکایی ها از نگرانی ها و دلمشغولی های آنها در خصوص مسائلی مانند رهبری و نظم جهانی حکایت دارد شناختن ریشه های فرهنگی این دلمشغولی ها و اهدافی که آمریکایی ها به تبع آن در سر دارند از جمله اهداف این مقاله است که ما را در فهم بهتر رفتار این بازیگر بزرگ عرصه روابط بین الملل و سیاست خارجی آن یاری می نماید فرهنگ سیاسی آمریکا از جمله متشکل است از لیبرالیسم فردگرایی عملگرایی و نگرش منجی گرایانه ویژه آمریکایی ها طی این مقاله یامدهای این فرهنگ درسیاست گذاری امور خارجی نشان داده شده است اعتقاد به ایدئولوژی لیبرال به طور اعم و آرمان های آمریکایی به طور اخص تقلیل سیاست قطعیت ابزار گرایی تفکر تخصصی و فنی موفقیت تاریخی ملتی که به یک ابر قدرت تبدیل شده است و در پایان منافع ملی ایالات متحده عناصری هستند که برداشت آمریکایی ها را از نظم جهانی شکل می دهند
تقلیل سیاست,سیاست گذاری,عملگرایی,فرد گرایی,هنجار
https://jflps.ut.ac.ir/article_11149.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_11149_5a33b98ea3d99429e3b8bd0a7e076c60.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
59
0
2003
03
21
رویکردی جامعه شناختی به تحول دولت در دنیای اسلام
FA
رسول
افضلی
28567624
سه متغیر اصلی در مطالعه جامعه شناختی پدیده دولت در دنیای اسلام دخیل اند. وحی (دین و حیاتی) سنن قبیلگی و عناصر خارجی مطالعه ساخت قدرت در دوره های مختلف تاریخی دنیای اسلام بیانگر این است که در هر دوره ای یک عامل تعیین کننده و بقیه حاشیه ای بوده اند در یک مطالعه بومی و بر حسب تعیین کنندگی هر یک از سه متغیرمذکورچهار نوع دولت در تاریخ سیاسی دنیای اسلام قابل شناسایی است 1- الگوی دولت قرآنی 2- الگوی دولت خلیفگی 3- الگوی دولت علی البدل یا حاشیه ای 4- الگوی دولت مدرن پیچیدگی ساخت دولت در دنیای اسلام مانع از مطالعه منسجم و دقیق این پدیده می شود این مطالعه با رویکردی بومی درصدد حل این معضل است .
دولت خلیفگی,دولت خلیفگی پادشاهی,دولت خلیفگی شورایی,دولت خلیفگی قیامی,دولت دوآلیستی (دوگانه انگار),دولت شبه مونیستی,دولت قرآنی,دولت مونیستی (یگانه انگار)
https://jflps.ut.ac.ir/article_11150.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_11150_a61bb3e204845861d09394b80dd6ec18.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
59
0
2003
03
21
تاثیرات دو سویه فرهنگ علم و تکنولوژی در سیاست های توسعه ای از منظر تاریخ
FA
دکتر احمد بخشایش
اردستانی
18197559
فرهنگ علم و تکنولوژی عواملی به هم پیوسته و جدایی ناپذیرند بر اساس شواهد و مصادیق تاریخی تاثیر هر کدام از عوامل بر دیگری انکار ناپذیر است به بیانی دیگر اگر نظام یا سیستم را مجموعه یا انکار ناپذیر است به بیانی دیگر اگر نظام یا سیستم را مجموعه یا ارگانیسمی تعریف نمائیم که همه اعضای آن بر همدیگر تاثیر می گذارند و متقابلا تاثیر می پذیرند از جمله مهم ترین مولفه های نظام فرهنگی جوامع به ویژه در عصر جدید علم و تکنولوژی است لذا چگونگی ارتباط بین این عوامل یعنی علم تکنولوژی و نظام فرهنگی تعیین کنده سیاست های توسعه ای است در این نوشتار هر چند مختصر ارتباط مذکور از منظری تاریخی مورد مداقه قرار گرفته است . در راستای تحقق این هدف سیر تاریخی و چگونگی این ارتباط در تمدن اسلامی زمینه ساز تحول علم و و تکنولوژی مسلمانان بوده اشارت رفته است سپس سیر تاریخی قرون معاصر که نقطه عطف آن انقلاب صنعتی رنسانس و عصر روشنگری است مورد پژوهش قرار گرفته است. در پایان توجه مقاله به چگونگی ارتباط فرهنگ علم و فن آوری در جهان کنونی معطوف گشته است حاصل آنکه به رهیافتی هدایت می شویم که بر آن اساس رمز پیشرفت کشورهای در حال توسعه را در باز گشت به خویشتن و تفکر خودی از منظرفرهنگ بومی به منظور شکوفایی علم و دست یابی به تکنولوژی در قالب سیاست های توسعه ای جستجو می کند.
اجتماعی,سیاست های توسعه ای,فرایند تصمیم و تکنولوژی,فرهنگ,نظام فرهنگی
https://jflps.ut.ac.ir/article_11151.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_11151_e368b6bf393703602a3529d33e361dff.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
59
0
2003
03
21
ساز و کارهای کنترل قدرت (مبانی و عملکرد ها )
FA
کیامرث
جهانگیر
54413121
قدرت کاربردی دو سویه برای جوامع مدنی دارد از یک سو به عنوان ضامن تحقق حقوق امنیت و آزادی ضرورتی اجتناب ناپذیر برای جوامع مدنی شمرد می شود و از سوی دیگر اگر تحت کنترل و نظامت قرار نگیرد و ممکن است خود به عنوان قویترین عامل تعددی به حقوق امنیت و آزادی های مدنی بکار گرفته شود بررسی نظری ماهیت قدرت و فلسفه وجودی آن از دیدگاه های متفاوت و نیز بررسی و تجزیه و تحلیل اقدامات عینی و عملی آزدیخواهان مبارزان و علمای سیاسی در جهت کسب حقوق و آزادی های فردی و کنترل قدرت در مجموع به ما کمک خواهد نمود تا جایگاه درست قدرت در جوامع مدنی را به عنوان هدف اصلی این مقاله تبیین نماییم.
آزادی,افکار عمومی,امانت,امنیت,تفکیک,حقوق,خداوند,خلافت,عدم تمرکز,فرد جامعه,فرهنگ,قدرت,قوا,کنترل,مدنیت,مسئولیت,مطبوعات
https://jflps.ut.ac.ir/article_11152.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_11152_b9db53f5b6c339ed697755b6dee5a745.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
59
0
2003
03
21
آیا جنبش مشروطه برای ایران زودرس بود
FA
دکتر صادق زیبا
کلام
65575223
نهضت یا انقلاب مشروطه را به حق می بایسیتی یکی از مهم ترین تحولات سیاسی و اجتماعی ایران معاصر به حساب آورد پروفسور نیکی کدی محقق سرشناس تاریخ معاصر ایران معتقد است که انقلاب مشروطه را می بایستی یکی از نخستین تحولات عمده مدرن در آیا به حساب آورد او از این بابت ایران را پیشگام حرکت های ترقی خواهانه در میان ملل آسیا دانسته و معتقد است زمانی ایرانیان به دنبال این مقولات رفتند که شاید به جز هند روسیه و تا حدی ژاپن رد سایر کشورهای قاره بزرگ آسیا چنین مفاهیم و خواسته های مدرن سیاسی و اجتماعی حتی در میان نخبگان سیاسی آن وامع نیز باب نشده بود علی رغم پیشگام بودن ایرانیان برای آزادیخواهی حاکمیت قانون و محدودیت قدرت حکومت انقلاب مشروطه نتوانست به بسیاری از اهدافش دست یابد نخستین حکومت مقتدر با ثبات و یکپارچه ای که پس از استقرار مشروطه در ایران به قدرت رسید حکومت رضا شاه بود که به لحاظ آزددی های مدنی ایران را چند گام هم به عقب برد اینکه چرا آن نهضت به نتایج چشم گیر تری نرسید و چرا فرشته مشروطه نتوانست منجر به استقرار دمکراسی و حاکمیت قانون در ایران شود همواره یکی از موضوعات مناقشه انگیز تاریخ معاصر ایران بوده است یکی از متداولترین پاسخ ها در قبال چرایی عدم موفقیت مشروطه آن است که به لحاظ سیاسی و اجتماعی آن حرکت برای جامعه امروز ایران زود بود و حرکتی بود که توسط برخی از رهبران روشنفکر و اصلاح طلب از غرب الگو برداری شده بود بدون آنکه شرایط و مقتضیان آن روز جامعه ایران در نظر گرفته شده باشد این نوشته سودای آن را دارد تا با به چالش کشیدن نظریه متداول فوق نشان دهد که زمینه های اصلاحات و تغیر و تحول در قالب نهضت مشروطه در ایران به وجود آمده بود و رهبران مشروطه درک درستی از مفهوم مشروطه و حاکمیت قانون پیدا کرده بودند.
آزادیخواهی,استبداد,انقلاب,پارلمانتاریسم,توسعه سیاسی,حکومت,روحانیت,علما,قانون اساسی,قانون دمکراسی,مشروطه
https://jflps.ut.ac.ir/article_11153.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_11153_d58aaa9791d90725b2bd8b5a9daa1f99.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
59
0
2003
03
21
اسلام و تروریسم
FA
مرتضی
شیرودی
23118792
وقوع قتل های پی در پی پاییز 1377 ایران که به قتل های زنجیره ای معروف گشت مساله ترور و اسلامی و یا انسانی بودن آن را به یک بحث داغ داخلی تبدیل کرد عملیات تروریستی تابستان 1380 آمریکا نیز تزرور را در صحنه جهانی بر سر زبان ها انداخت این عملیات در 11 سپتامبر 2001/ 20 شهریور 1380 انجام شد در ساعت 7 صبح این روز حداقل 4 فروند هواپیما به سرقت می رود و ساعت 45: 8 یکی از این هواپیما ها با برج بزرگ تجارت جهانی در نیویورک و در ساعت 03: 9 دومین هواپیما نیز با برجی دیگر در همین شهر برخورد می کند همزمان هواپیمای دیگر به پنتاگون اصابت می نماید یک هواپیمای دیگر کاخ سفید را هدف می گیرد ولی به علت درگیری بین کادر پرواز با هواپیما ربایان هواپیما قبل از برخورد با کاخ سفید سقوط می کند هم در حادثه قتل های زنجیره ای ایران و هم در عملیات تروریستی امریکا عده ای کوشیدند ای اقدام را به اسلام و مسلمانان رادیکال و بنیاد گرا نسبت دهند بنابراین مقاله حاضر می کوشد به این سوالات پاسخ دهد آیا اسلام با ترور موافق است یا خیر آیا مسلمانان اجازه دارند با استناد به سیره معصومین (ع) به ترور دست بزنند؟ و سرانجام ترور چه نسبتی با مجازات اسلامی دارد؟
آمریکا,ارهاب,اسلام,اغتیار,امام خمینی (ره),انقلاب اسلامی,ایران,ترور,فتک
https://jflps.ut.ac.ir/article_11154.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_11154_8d6e8c7308967c703d7738a180cfba21.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
59
0
2003
03
21
تحلیلی بر نقش موشک های بالستیک در دکترین دفاعی ایران
FA
دکتر کامران
طارمی
85835652
این مقاله نقش موشک های بالستیک را در دکترین دفاعی ایران مورد بررسی قرار می دهد در مورد سناریوهایی که در قالب آنها این موشکها ممکن است مورد استفاده قرار گیرند به بحث می پردازد و اثرات دکترین دفاعی ایران را بر نحوه توسعه این موشکها در آینده مورد کنکاش قرار می دهد در این مقاله تلاش بر آن است که نشان داده شود تاکید دکترین دفاعی ایران بر بازدارندگی متعارف و نیز جنگ نامتقارن به همواره عقب ماندگی تکنولوژیک و محدودیت های مالی ایران را به سمت تلاش مجدانه ای برای ایجاد صنایع موشکی مستقل سوق داده است در خاتمه اینگونه نتیجه گیری می شود که فعالیت های صنایع موشکی ایران در آینده متمرکز بر افزایش برد و دقت موشکهای بالستیک خواهد بود همزمان ایران تلاش خواهد نمود تا تکنولوژی لازم برای ساخت موشکهای بالستیک با سوخت جامد را به دست آورد.
آمریکا,اسرائیل,امنیت ملی,ایران,جنگ نامتقارن,خلیج فارس,موشکهای بالستیک
https://jflps.ut.ac.ir/article_11155.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_11155_4d6407577196d101b1d7d8fe7d9795b9.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
59
0
2003
03
21
جنبش زنان و مفاهیم بنیادین سیاست
FA
دکتر حمیرا
مشیرزاده
78745352
یکی از ویژگی های اصلی جنبش زنان در غرب صبغه سیاسی آ ن بوده است این جنبش نه تنها در طول فعالیت های خود تقاضاهای سیاسی مانند کسب حق رای برای زنان داشته بلکه به نوعی برداشت رایج از سیاست را با گسترش حوزه مفهومی آن با چالش کشیده است و مفاهیم بنیادین سیاست از جمله تفکیک میان سپهر خصوصی و عمومی عرصه سیاست دولت دموکراسی و شهروندی را باز تعریف کرده و یا به مشکله تبدیل کرده است در این مقاله آرای فمینیست ها درمورد این مفاهیم و تحولی که در نظرات آنها ایجاد شده است مورد بررسی قرار گیرد و وجه عمیقا هنجاری نظریه ای سیاسی فمینیستی نشان داده خواهد شد.
دولت,زنان,سپهر خصوصی,سپهر عمومی,سیاست,سیاسی,فمینیسم
https://jflps.ut.ac.ir/article_11156.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_11156_5467cd6ed4da9268456bb91aa4ad00f5.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
59
0
2003
03
21
باز خوانی نظریه جوامع منشوری ریگز و مساله یابی سیاست گذاری عمومی در ایران
FA
دکتر حمیدرضا ملک
محمدی
67762256
پرداختن به این موضوع که آیا ارتباط میان علومک مختلف در دو حوزه کلی علوم دقیق و علوم انسانی به استفاده از روشهای هر یک در دیگری منجر خواهد گردید و آیا از یافته های هر حوزه در حوزه دیگر می توان بهره جست سالهاست که به عنوان مساله ای قابل بحث در محافل علمی مورد توجه و دقت نویسندگان قرار دارد از این رهگذر برخی برآنند که دو حوزه علوم دقیق و علوم اجتماعی اساسا به دلیل تفاوت های ماهوی دو حوزه ای از یکدیگر جدایند و امکان نزدیک سازی و انطباق روش ها و یافته های آنها بر یکدیگر وجود ندارد در حالی که گروهی دیگر چنین می پندارند که به تناسب شرایط مکانی و زمانی و فراخور موضوع می توان از روش ها و یافته های مربوط به یک رشته در رشته دیگر بهره جست فرد دبلیو ریگز از نویسندگانی است که با به کارگیری برخی مثال ها و مفاهیم فیزیکی تلاش نموده تا جنبه هایی از مسائل مربوط به حوزه سیاست گذاری و اداره عمومی در جوامع مختلف را به بررسی بنشیند . نوشتار حاضر با بهره گیری از یافته های این نویسنده می کوشد تا برخی از مشکلات تحلیل سیاست گذاری در ایران را مورد توجه قرار دهد .
ایران,جوامع منشوری,ریگز,سیاست گذاری عمومی
https://jflps.ut.ac.ir/article_11157.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_11157_8908dbb2e4b43af97d9e3451d04fc289.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
59
0
2003
03
21
رابطه دین و سیاست در ایران یک بررسی تئوریک و تاریخی
FA
دکتر سید احمد
موثقی
66456132
رابطه دین و سیاست در ایران یکی از مهم ترین موضوعایت است که مقاله حاضر در صدد تبیین تئوریک و تجربی آن می باشد سخن اصلی ر اینجا این است که دین و سیاست می توانند بر مبنایی عقلی علمی و قانونی تعامل سازنده ای با هم داشته باشند اما ادغام دین و دولت و سازمان یافته شدن و دولتی شدن دین مشکل ساز است و با عقل و علم و حتی روح و هدف و کارکرد اصلی دین سازگار نیست و صبغه ایدولوژیک و گفتمانی یدا می کند و در راستای منافع خاص صاحبان قدرت و ثروت مورد استفاده ابزاری قرار می گیرد و در نتیجه هم دین و هم دولت تضعیف شده و آسیب می بینند اسلام اگر چه نگرشی یکپارچه نسبت به دنیا و آخرت و زمین و آسمان و انسان و خدا دارد و قائل به هماهنگی میان آنهاست ولی در عین حال با عقل و اختیار و انتخاب و آزادی و علم و تخصص هم سازگاری دارد و لذا با تئوکراسی سازگار نیست و تفکیک حوزه های کارکردی دین و و دولت را تایید می کند و با تقسیم کار تخصصی در جامعه ای مدرن موافق است با این حال به حکم تجربه تاریخی ادغام دین و دولت در ایران که مورد مطالعه و بررسی این مقاله است منجر به تضعیف و تخریب دین و دولت هر دو شده و مانع تحقق توسعه سیاسی و اقتصادی گردیده است
آزادی,تئوکراسی,توسعه,دموکراسی,دولت,دین,سکولاریسم,سیاست,قانون
https://jflps.ut.ac.ir/article_11158.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_11158_7853017edd3fc993b6d66037b1b3aa09.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
59
0
2003
03
21
تاثیر دانش و نگرش سیاسی بر رفتار سیاسی مورد ایران
FA
دکتر احمد نقیب
زاده
71555836
رابطه دانش و رفتار سیاسی به دو گونه قابل طرح است یکی از بعد سطح فرهنگ سیاسی و دانش اولیه فرد از مفاهیم اساسی زندگی سیاسی و دیگری از بعد تاثیری که نوع نگرش سیاسی و برداشت های متفاوت از مفاهیم سیاسی بر رفتار فرد می گذارد این مقاله بر هر دو بعد نظر دارد و می خواهد بداند میزان دانش افراد از مفاهیم سیاسی تا چه حد بوده و آیا رفتار عقلایی افراد را به دنبال می آورد یا نه و آیا رویکرد آنها به مفاهیم سیاسی به چه نوع رفتار سیاسی منجر می شود نتجیه حاصله این است که هنوز میزان آگاهی افراد به حد مطلوب نرسیده است در ضمن آن دسته ای افراد که سیاست را مترادف قدرت می دانند به نوعی تمکین و اطاعت از قدرت حاکم روی می آورند و کسانی که سیاست را از نوع مدیریت می دانندآمادگی بیشتری برای عصیان علیه قدرت حاکم دارند
اطاعت,دانش سیاسی,رفتار سیاسی,عصیان,عقلانیت سیاسی,نگرش سیاسی
https://jflps.ut.ac.ir/article_11159.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_11159_8c57f0226a537705d771abbc4b53517e.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
59
0
2003
03
21
سیاست های اشتغال دولت فرانسه در دهه های 1980 و 1990 منطق و جهت های اساسی
FA
دکتر مجید
وحید
87963548
خروج از دوره سی ساله با شکوه (1975- 1945) با مشخصه رشد اقتصادی بالا و با دوام و ورود به دوره رشد پایین اقتصادی و بیکاری ساختاری کشورهای توسعه یافته غربی را خصوصا از 1980 بدین سو واداشته تا مجموعه ای از سیاست گذاری ها را با عنوان سیاست های اشتغال تدوین کرده و به اجرا گذارند در این مقاله تجربه دولت فرانسه که در جمع کشورهای توسعه یافته به عنوان دولتی مداخله گرا شناخته می شود در خصوص شیوه های سیاست گذاری برای پاسخ دهی به معضل بیکاری در دهه های 1980 و 1990 در ابعاد منطق و جهت های اساسی به بحث گذارده خواهد شد بر این اساس مرجعیت بازار آزاد و سیاست گذاری در عرصه های آموزش و آماده سازی نیروی کار برای بازار های مدرن تولید کالا و خدمات تشویق بکارگیری موقت نیروهای کار در بخش عمومی مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا برای خواننده محترم امکان مقایسه تجربه فرانسه و کشورمان ایران فراهم آید.
دولت فرانسه,سیاست گذاری عمومی,سیاست های اشتغال
https://jflps.ut.ac.ir/article_11160.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_11160_ed49f0f751c511936ce7f1204db5a985.pdf