دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
48
0
2000
06
21
مسئولیت متصدیان حمل ونقل هوایی
در برابر مسافر و کالا( بررسی سیستم ورشو)**
FA
دکتر منصور جباری قره
باغ
35772871
معاهده 12 اکتبر1929 مربوط به یکسان کردن برخی از مقررات حمل ونقل هوایی بین المللی ‘ معروف به «معاهده ورشو» ‘71 سال پیش ‘ زمانی که حمل ونقل هوایی هنوز توسعه نیافته بود به تصویب رسید. این معاهده به وسیله اکثر کشورهای جهان تصویب گردیده و در بعضی از کشورها حتی در خصوص پروازهای داخلی هم اجرا می گردد. برای تطبیق با شرایط روز‘ معاهده ورشو 6 مرتبه اصلاح گردیده است که از میان آنها‘ فقط پروتکل لاهه مورد تصویب کشورها قرار گرفته و اجرا می گردد. مطابق معاهده و پروتکلهای آن‘ متصدی حمل ونقل برای خسارت وارده به مسافران‘ کالا و اسباب شخصی آنان و همچنین خسارت وارده در اثر تأخیر در حمل ونقل کالا و مسافر مسئول می باشد. در این مقاله سعی شده است ضمن بررسی مواد اصلی معاهده و پروتکلهای آن‘ نحوه برخورد کشورها در خصوص میزان مسئولیت متصدیان حمل و نقل مورد مداقه قرار گیرد.
https://jflps.ut.ac.ir/article_12365.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_12365_63d3098be1b20a4b05f952e7a7f03ec8.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
48
0
2000
06
21
تجدید اعتبار «مرور زمان»
در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران
FA
دکتر علی اصغر
حاتمی
94973281
محمد وحید
ذاکری
64732866
انگیزه نویسندگان این مقاله بیان جایگاه فعلی«مرور زمان» در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران است که جهت تبیین این هدف کوشیده اند تا تعریفی از این پدیده به دست داده و ضمن بیان اقسام مرور زمان در نظامهای حقوقی برجسته معاصر انواعی از آن که در نظام حقوقی ایران پذیرفته شده مشخص و با اشاره ای کوتاه به سرگذشت تحلیلی جالب آن در سیر قانونگذاری بعد از انقلاب‘ نقطه نظر حقوقدانان و فقهاء نظام را به اختصار بیان دارند واز این طریق به فرضیات مطروحه شامل: 1. پذیرش عام الشمول پدیده مرور زمان در حقوق کشورها2.مقبولیت این تأسیس در نظام حقوقی ایران قبل از انقلاب3. بی مهری فقهاء نسبت به پذیرش آن در نظام حقوق اسلام 4. نهایتاً اثبات ضرورت پذیرش آن و بروز اختلالات بسیار در نظام مبادلات و قراردادها در صورت طرد این تأسیس از نظام حقوقی کشور به ویژه در بعد روابط بین المللی را مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار دهند و در پایان به نتیجه گیری بپردازد.
https://jflps.ut.ac.ir/article_12366.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_12366_50da7f30ca8767b31542fc04d36de17a.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
48
0
2000
06
21
تحوّل نهاد وقف و دور نمای آینده آن
FA
دکتر ناصر
کاتوزیان
79845539
در کشور ما «نهاد وقف» هم از نظر چهرة عبادی و قصد تقرب در آن و هم ازجهت اقتصادی‘ اهمیت فراوانی دارد؛ چندان که می توان گفت در طول تاریخ یکی از وسایل عمومی شدن مالکیت خصوصی و توزیع عادلانة ثروت و حفظ میراث فرهنگی و شعائر مذهبی بوده است. با وجود این ‘ حبس عین مال موقوف ‘ به ویژه در مورد املاک‘ سبب شده است که بخشی از سرمایة ملی از گردش بیفتد و بی مبالاتی متولیان وقف و اختلاف موقوف علیهم این نهاد مفید حقوقی و اجتماعی را از اثر مطلوب خود منحرف سازد و باعث ویرانی املاک کشاورزی شود. دشواری فروش مال موقوف و استثنایی بودن موارد«تبدیل به احسن» آرمانهای واقف و حکمت تشریع وقف را خنثی می کند و ضرورت بازنگری در قواعد سنتی را با حفظ موازین شرعی آشکار می سازد‘ در حالی که بنیادها و مؤسسه های خیریة امروز جهان ‘ با بهره مند شدن از دو مفهوم 1.« شخصیت حقوقی» بنیاد و تعلق اموال به این شخصیت 2. مفهوم نهاد کلی دارایی و استقلال آن در برابر اجزاء دارایی‘ از عیوب نهاد وقف پرهیز کرده اند و سرمایة در درون دارایی بنیاد گردش طبیعی خود را دارد. هر دو مفهوم «شخصیت حقوقی» و «دارایی» در حقوق کنونی ما وجود دارد: شخصیت حقوقی موقوفه به تدریج در فقه شکل گرفت و شناخته شد و قانون اوقاف آن را رسمی کرد. مفهوم دارایی کلی و مستقل از اجزاء نیز‘ که خود شاخه ای از شخصیت حقوقی اموال است‘ امروز از امور بدیهی است. پس‘ ذهن کنجکاو در برابر این پرسش قرار می گیرد‘ که چرا ما با استفاده از ابزارهای نو به بازنگری قواعد سنتی و از جمله «حبس عین» نپردازیم و نقص نهاد مفید را همچون بنیادهای خیریه درجهان برطرف سازیم؟
طرح «تحول مفهوم وقف و دورنمای آیندة آن» تلاشی برای نزدیک ساختن مفهوم وقف به بنیادهای خیریه با حفظ موازین فقهی است و همة ابداع و ابتکار در این تلفیق و همگانی است و می تواند نظام حقوقی وقف را دگرگون سازد و کاربرد اقتصادی و اداری فراوان داشته باشد.
https://jflps.ut.ac.ir/article_12367.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_12367_2fba6ce026fe180b1ea97ccd7eff1d70.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
48
0
2000
06
21
نظریات عدالت در اندیشه سیاسی ابن خلدون
FA
دکتر بهرام اخوان
کاظمی
79147159
ابن خلدون در باب مقوله مهم و بنیادین عدالت نظریه پردازیهای عمده ای کرده است و آراء او در این زمینه علاوه بر تشابه با نظریه های اسلامی عدالت پیشینیان و پسینیان بعداز خود‘ واجد ابداعات در خوری هم است . به عنوان نمونه عدالت اجتماعی از دید وی به معنای تأمین مصلحت عمومی به بهترین وجه ممکن و اصلی ترین مبنای تأمین عمران و امنیت است. از سویی ابن خلدون به دلیل گسترة اختناق و شدت سرکوب و امکان هلاکت عمومی و فقدان قدرت و شوکت لازم ‘ اعتقادی به عمل انقلابی برای رسیدن به عدالت نداشته و آن را تکلیف شرعی نمی شمرده است‘ هر چند آرمان عدالت خواهی نزد وی کاملاً محفوظ و ملحوظ است و قیامهای اصیل را همواره ستوده است.
https://jflps.ut.ac.ir/article_12368.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_12368_8c6ef024554ab3ca9332746dd43e156e.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
48
0
2000
06
21
بازبینی طیف گرایشهای سیاسی
FA
دکتر عبدالرحمن
عالم
88476993
نوشتة حاضر مقاله تحلیلی- توصیفی است که گرایش گروههای سیاسی پنجگانة رادیکال‘ لیبرال‘ میانه رو‘ محافظه کار و واپسگرا را بررسی می کند تا شناخت روشنی از موقعیت سیاسی آنها و نیز از مفاهیم دگرگونی سیاسی و ارزشهای سیاسی در ارتباط با آن گروهها عرضه نماید.
نویسنده متذکر می شود که رادیکالها از وضع موجود کاملاً ناراضی اند ودر نتیجه خواهان دگرگونی فوری و کامل نظم موجود هستند؛ میانه روها وضع موجود را می پذیرند و نارضایتی آنها فقط کمی ازمحافظه کاران بیشتر است‘ محافظه کاران که به اخلاق یا عقلانیت بشر اعتقاد ندارند و در نتیجه به علت نگرانی از بدتر شدن وضع و حال اجتماع‘ کاملاً جانبدار حفظ وضع موجود هستند؛ و سرانجام اینکه فقط واپسگراها باز آفرینی نهادهای پیشین را می خواهند نویسنده سپس علت گرایش به هر یک از این گروهها را بررسی کرده‘ از انگیزه های روانشناختی ‘ وضع و حال اقتصادی‘ سن وسال واز طبع بشر یاد میکند و به چند نتیجه دست می یابد.
https://jflps.ut.ac.ir/article_12369.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_12369_cd585e3652700622a026a1c7078e9d03.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
48
0
2000
06
21
تحول در نظریه های همگرایی
FA
دکتر الهه
کولائی
77165377
در تبیین علل و عوامل توسعه همکاری در میان کشورها نظریه های مختلفی مطرح شده است. یکی از نظریه هایی که به این موضوع می پردازد‘ همگرایی منطقه ای است که اساساً از تجربه های جوامع اروپایی نشأت گرفته است. در پی موفقیت کشورهای اروپایی در توسعه روابط فنی و اقتصادی‘ بسیاری از کشورهای جهان سوم بهره گیری از آن را به عنوان یک استراتژی برای رشد مورد توجه قرار دادند. گروه بندیهای متعددی د ر میان این کشورها‘ بدون دستیابی به نتایج روشن در این زمینه‘ قابل بررسی است. در روند تحولات جوامع اروپایی و همکاریهای آنان‘ نظریه پردازان همگرایی منطقه ای در دیدگاههای خود تغییراتی را پذیرا شدند. آنها با ناکارآمد تلقی کردن نظام دولتهای ملی ایجاد یک نظام منطقه ای را مطرح کردند. نظریه پردازان در بررسی مسائل کشورهای در حال توسعه‘ دشواری جداسازی مسائل سیاسی و غیر سیاسی و یا به تعبییری سیاست عالی وسیاست ملایم را مورد توجه قرار دادند. تجارب کشورهای اروپایی در روند همگرایی سبب گردید این نظریه پردازان دردیدگاههای خود برای انطباق با واقعیتها تغییراتی بدهند.
https://jflps.ut.ac.ir/article_12370.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_12370_d850f7068760e228168aca86add013df.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
48
0
2000
06
21
روشنفکر و رابطه اش با حقیقت ونظم در پروژة مدرنیته
FA
دکتر سید احمد
موثقی
66456132
« بی نظمی و نابسامانی در جامعه منعکس کنندة بی نظمی و نابسامانی های عمیق تر درآگاهی مردم از واقعیت نهایی است و متقابلاً جستجو برای نظام مندی جستجویی برای حقیقت می باشد که تحقق آن به رهبری و هدایت روشنفکر زمینة آزاد سازی انرژی و خلاقیت انسانی و همبستگی و همکاری اعضای جامعه را فراهم می کند. درک وفهم از شکل افتادگی و تحریف را باید از طریق انتقاد از خود و عقلانی سازی از سطح نهادها به سطح گفتمان آورد. در این رابطه وظیفة روشنفکر شناسائی تحریفها و تناقضهای فکری و نهادی و رفع موانع فرهنگی و ساختاری و جایگزینی نظم و نظامی جدیدو معنا دار ‘ عادلانه تر و کاراتر است . اما قبل از آن او خود باید از نظمی درونی و شخصیتی اصیل‘ ریشه دار در ذات برین و دنیای متعالی‘ برخوردار باشد و فراتر از گفتمان قدرت حاکم‘ عام و انسانی فکر کند و از دانش وصلاحیت خود در رابطه با حقیقت بهره برداری کند نه در پیوند با صاحبان قدرت و ثروت‘ روشنفکر عام به بیان فوکو‘ متعهد به تجدید سازماندهی جامعه مطابق با اصول حقیقت است‘ علی رغم ویژگی محیطی تاریخی و فرهنگی آن. خلاصه آنکه روشنفکر عام باید درصدد ارائه پروژه ای از مدرنیته برای رهایی بشر باشد.»
https://jflps.ut.ac.ir/article_12371.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_12371_1739c0513f0938feeae18bb594308c02.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
48
0
2000
06
21
گزارش سخنرانیهای علمی در مرکز مطالعات عالی بین المللی
FA
unknown
86475347
https://jflps.ut.ac.ir/article_12372.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_12372_f5fcc2ff18090f737192d13da110e626.pdf