دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
69
0
2005
09
23
نگرش و گرایش سیاسی مردم
(اصلاح طلبی یا محافظه کاری)
FA
دکتر سید رحیم
ابوالحسنی
39694681
این مقاله درصدد درک گرایش سیاسی مردم در شرایط کنونی با توجخه به نتیجه آراء در سوم تیر ماه 1384 می باشد. داده های این مقاله که ا زنگرش سنجی وزارت ارشاد تحت عنوان «ارزش ها ونگرش های ایرانیان» در سال 1382 استخراج شده است نشان دهندة آن است که حتی دو سال پیش مطالعات اقتصادی و رفاهی در نزد مردم بیشترین اولویت را دارد و علی رغم مشروعیت بالای نظام سیاسی در نزد مردم‘ مدیران و نخبگان حاکم فاقد مقبولیت لازم هستند‘ لذا مردم در انتخابات به فرد بیرون از هیأت حاکم با شعارهای رفاهی رأی داده اند نه آنکه گرایشات اصلاح طلبان در جامعه دچار بن بست شده باشد.
اصلاح طلبی,گرایش سیاسی,محافظه کاری,مردم,نگرش سیاسی
https://jflps.ut.ac.ir/article_12399.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_12399_f5a95c12ef4cd13f932cb73e06e90502.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
69
0
2005
09
23
آسیب شناسی دولت الکترونیک:
تحول غیر دموکراتیک در سیاست گذاری عمومی
FA
دکتر کیومرث
اشتریان
47374447
دولت الکترونیکی نیاز به تخصص های فنی را افزایش می دهد و از آنجا که بر این تخصص ها صرفاً تعدادی ا ز دیوان سالاران تسلط دارند تکنوکراسی گسترش می یابد و دایرة انتخاب توسط مردم و نمایندگانشان را به ویژه در کشورهای موسوم به جهان سوم محدودتر می نماید. برای تأیید این فرضیه با بحث از مواجهه دیر آشنای دمکراسی- تکنوکراسی‘ ابتدا مؤلفه های اصلی تقابل تکنوکراسی و دمکراسی را بر می شماریم و سپس نشان خواهیم داد که چگونه این تصور که دولت الکترونیک به تقویت دمکراسی منجر می شود بر مبنای پوزیتیویستی و تکنوکراتیک از مشروعیت سیاسی قرار دارد.
تکنوکراسی,دموکراسی,دولت الکترونیک,سیاست گذاری عمومی
https://jflps.ut.ac.ir/article_12400.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_12400_e55161a195562e17c43fd771ac8f0699.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
69
0
2005
09
23
چشم انداز آینده تعامل فرهنگ و تاریخ از منظر فیلسوفان سیاسی مدرن
FA
دکتر احمد بخشایش
اردستانی
18197559
فرهنگ و تاریخ در بستری موازی حرکت می نمایند. فرهنگ وجه ذهنی تمدن و تمدن وجه مادی و عینی فرهنگ است. بستر سازی هر دو مفهوم تاریخ می باشد. بررسی تاریخ از منظر دیرینه شناسی و تبارشناسی برای تبیین آینده و آشکار نمودن ساختار پنهان حاکم بر روابط پدیده ها ‘ مورد علاقه محققین علوم سیاسی می باشد. هدف تاریخ نیل به درجة عالی انسانیت است یعنی دستیابی به وضعی که بشر به واقعی ترین مفهوم انسان به سر برد. مقاله حاضر به بررسی آینده تاریخ از دیدگاه های مذهبی و فلسفی می پردازد. فلاسفه بزرگ هر کدام به گونه ای در مورد تاریخ و سیر حرکت آن اندیشه های فلسفی ارائه نموده اند. فلسفه تاریخ بحثی است که ریشه آن را حداقل در حدود بیست و پنج سده پیش باید جستجو نمود ولی موضوع این مقاله‘ پرداختن به اندیشه چند تن از شخصیت های علمی معاصر‘ شخصیتهایی مانند اسوالد اشپنگلر‘ کارل یاسپرس ‘ آرنولد توین بی ‘ پیتریم سوروکین ‘ فرانسیس فوکویاما و ساموئل هانتینگتون است .
تاریخ,تمدن,تمدن معاصرغرب,جامعه,جنبش نوزایی دینی,فرهنگ,گفتگوی تمدن ها,مرگ تمدن ها
https://jflps.ut.ac.ir/article_12401.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_12401_6947092d7ba881f7abb98cfeb754a07e.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
69
0
2005
09
23
رابطه حکمت مدنی و عدالت در فلسفه سیاسی اسلام
FA
دکتر محمد حسین
جمشیدی
63969327
موضوع حکمت مدنی‘ «کنش ارادی انسان» است که با خرد و آزادی او بستگی تام دارد و هدفش ایجاد دگرگونی بنیادین در آدمی برای نیل به سعادت راستین می باشد و لذا ریشه در فطرت انسان دارد. با توجه به این امر مفاهیم و گزاره های اخلاقی رابطه استی و بایستی در این حوزه مطرح و دارای اهمیتند. در چنین نگرشی «بایستی» به مفهوم «ضرورت» و« حتمیت» است و این ضرورت از نوع« بالقیاس» می باشد. بدین معنا که به حکم ضرورت بالقیاس گوییم برای رسیدن به نتیجة «ب» کنش ارادی «الف» ضروری است؛ یعنی باید صورت گیرد. بنابراین در چارچوب حکمت عملی گزاره های عدالت‘ چون «عدل نیک است» یا «ستم بد است» و ... به دلیل نفس الامری بودن مفاهیمش در شکل باید به معنای ضرورت مطرح می شوند. پس به لحاظ هستی شناسی شکافی میان است و باید نیست و هر دو واقعیت دارند. است ها در حوزة کنش طبیعی و بایدها در حوزه کنش ارادی مطرح می شوند. از همین روی کنش ها دارای خصلت ذاتی نیکی یا بدی هستند و انسان به حکم عقل این را در می یابد.
آزادی,اختیار,اخلاق,اراده,ارزش,است,باید,حکمت,حکمت مدنی (عملی),حکمت نظری,ضرورت,عدالت,عقل,فطرت,مستقلات عقلیه
https://jflps.ut.ac.ir/article_12402.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_12402_9d09108cd4d6f3b30cd775745d531d66.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
69
0
2005
09
23
هرمنوتیک فلسفی
هانس گئورگ گادامر و کثرت گرایی سیاسی
FA
دکتر مهدی
رهبری
84949867
پرسش از رابطه میان هرمنوتیک فلسفی هانس گئورگ گادامر با جامه باز و متکثر و یا نحوه ارتباط میان معرفت و قدرت پرسشی اساسی است . مقاله حاضر با هدف آزمون رابطه میان رویکرد هرمنوتیکی گادامر با قدرت سیاسی بر این فرض اساسی بنا شده که میان معرفت و قدرت در هر عصری پیوندی متقابل برقرار بوده که در ایجاد و بقای یکدیگر مؤثرند. همچنین در مقابل باور برخی متفکران و فلاسفه سیاسی همچون ریچارد رورتی که معتقدند از میان اشکال مختلف قدرت و نظام های سیاسی ‘ پلورالیسم و دموکراسی تنها نظام سیاسی مطلوب محسوب گشته که در طول تاریخ کار آمدی آن به اثبات رسیده و از این رو به خاطر نتایج عملی آن که همانا چرخش مداوم قدرت و آزادی و تحقق بهتر عدالت است نیازمند توجیه نظری و معرفتی نیز نمی باشد(رورتی‘ 1382) ‘ این مقاله بالعکس درصدد آزمون این نظریه است که هیچ نظام سیاسی بدون پایه های معرفتی وجود نداشته و می بایست برای دموکراسی و کثرت گرایی نیز بنیان معرفتی مناسبی جستجو نمود.
امتزاج افقها,تفهم,حقیقت,قدرت,کثرت گرایی,گفتگو,معرفت,هرمنوتیک,هرمنوتیک فلسفی
https://jflps.ut.ac.ir/article_12403.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_12403_d50f361715f59b65d4682e738ce65ffa.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
69
0
2005
09
23
آسیب شناسی سیاست خارجی ایران
و چارچوبی برای ساماندهی طرز تلقی ها
FA
دکتر سید حسین سیف
زاده*
77636675
با رویداد انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری‘ علاوه بر افزایش تقاضا در عرصه داخلی‘ شاهد افزایش فشارهای خارجی علیه ایران هستیم. خارج از گرایشات سیاسی داخلی و یا خارجی‘ به نظر می رسد موضع گیری های عدالت جویانه داخلی به وجهی بیان شده است که موجب بروز شائبه تجدید نظر طلبی شالوده شکنانه گردیده است . این درحالی است که ممکن است هدف از سیاست گذار ایرانی همانند هر سیاست گذار دیگر حاکی از حق تحول در منزلت جهانی کشور با عنایت به فرهنگ بومی باشد. در این رهگذر احتمال دارد سیاست گذار ایرانی مایل باشد تا موضع گیری یکسان نگر حاکم به شکل هژمونی غربی را نقد کند‘ نه آنکه قصد شالوده شکنی داشته باشد. به هر حال فقدان این تطابق نظری داخلی و خارجی زمینه را برای حذف دیالوگ بین ایرانی و عرصه جهانی‘ و حرکت پیوسته به سوی ستیزد یالکتیکی آماده کرده است. در این مقاله‘ چارچوبی برای سازماندهی طرز تلقی ایران ارائه شده است
آسیب شناسی,تجدید ساختار ملی,تجدید نظرطلبی,تعامل سازنده,تغییر منزلت بین المللی ایران,تقدیر سازی,تنوع فرهنگی,طرز تلقی,فضای محذورات محیطی و قدر,نقطه های گرهی ذهن ایرانی
https://jflps.ut.ac.ir/article_12404.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_12404_a76f57175af47191b8bc174576c5fb87.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
69
0
2005
09
23
پارادوکس های قدرت
و رفتار منطقه ای آمریکا در عراق
FA
دکتر ابراهیم
متقی
44957544
سیاست و الگوی رفتاری آمریکا با شواهد و مؤلفه های تناقض آمیزی در حوزة امنیت بین الملل همراه است. آمریکا که قدرت مطلق بین المللی محسوب می شود‘ با آسیب پذیری های بین المللی و منطقه ای روبه رو می باشد که سیاست های آن کشور را تغییر پذیر می سازد.نیروی انتظامی آمریکا را از سایر قدرت های بزرگ‘ گسترده تر‘ و قدرت اقتصادی آن از اتحادیة اروپا بیشتر‘ و از سه کشور ژاپن ‘ روسیه و چین دارای قابلیت اقتصادی پرتوانتری است. اما ‘ سیاست خارجی آمریکا در قالب کشورهای امپراتوری قرار گرفته تا نقش یک امپراتور را در روابط بین الملل ایفا کند که می توان آن را در قالب الگوهای عملیات پیش دستی کننده‘ مخالفت با گسترش سلاح های استراتژیک و اعمال کنترل تسلیحات مشاهده نمود.ای روند نتایج و پیامدهای کاملاً ناهمگونی برای آمریکا به وجود آورده است و شکل بندی های استراتژی امنیت ملی دولت بوش با انتقادات همه جانبه و سر درگمی قابل توجهی روبه رو شده است که به هستة اصلی سیاست امنیتی بوش مربوط است. بنابراین‘ استراتژی امنیت ملی و روند مداخله گری آمریکا در خاورمیانه بر اساس این گونه چالش ها و انتقادات با تغییراتی همراه خواهد شد. در روند جدید دیپلماسی فشار را می توان به عنوان گزینة بدیل برای استراژی عملیات پیش دستی کننده تلقی نمود.
آسیب پذیری های استراتژیک,استراتژی بازدارنده,ثبات هژمونیک,چند جانبه گرایی مداخله گرا,دیپلماسی فشار,مقابله پر شدت
https://jflps.ut.ac.ir/article_12405.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_12405_1794d6e95c1b870803ce5c240f5e95eb.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
69
0
2005
09
23
نوسازی و اصلاحات در ایران معاصر
FA
دکتر سید احمد
موثقی
66456132
نوسازی و اصلاحات در ایران در دورة قاجاریه ازبالا و از طریق مقامات حکومتی آغاز شد که به علت ماهیت خود کامة رژیم و مخالفت در باریان و صاحبان منافع خاص ناکام ماند. با ضعف و زوال دولت مرکزی جنبش های اجتماعی اصلاح طلبانه از تنباکو تا مشروطه رخ نمودند که آنها نیز نتوانستند به اهداف خود دست یابند و دولت مطلقه ونوگرای رضا شاه روی کار آمد . در دورة پهلوی اول و دوم روند نوسازی در ایستارها و ساختارها‘ شدت گرفت ولی به دلیل فقدان یک چارچوب تئوریک منسجم و ماهیت خود کامة دولت در قالب یک رژیم «پدر سالارجدید» ونیز فساد و سرکوب و عدم مشارکت نخبگان صنعتی و خصوصی در تصمیم سازی و نارضایتی طبقات متوسط و پایین و تشدید تضاد بین جامعه و دولت و نیز دین و دولت‘ بحران اجتماعی گسترش یافت و به انقلاب اسلامی ختم شد.
اصلاحات,انقلاب,ایران,توسعه,خودکامگی,نوسازی
https://jflps.ut.ac.ir/article_12406.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_12406_64cfcfb3fb2f7c7fe01f5622b03e883e.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
69
0
2005
09
23
مفهوم قدرت در اندیشه سیاسی هابز
FA
علی اشرف
نظری
95712449
به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران‘ نگرش جدید به مفهوم سیاسی در بستر اندیشة مدرن‘ با دیدگاه های «توماس هابز» آغاز می شود. در واقع‘ او با بهره گیری از روش شناسی علمی جدید‘ با محور قراردادن مفهوم قدرت درحوزه علم سیاست تلاش نمود تا به ماهیت و چگونگی آن پی ببرد. «لویاتان» به عنوان بزرگترین و شاید یگانه اثر منحصر به فرد و شاهکاری بی نظیر در زمینه فلسفه سیاسی در زبان انگلیسی کتابی است که بیش از دیگر آثار هابز تلاش اورا بر تدقیق مفاهیم نظیر علم سیاست ‘ حقوق ‘ قدرت سیاسی و حاکمیت به نمایش می گذارد. وی در منظومة فکری خود تلاش می نماید تا تفکر سیاسی را از قید سنت و توسل به اصول متافیزیکی رها نموده و تفکر سیاسی را به عنوان دانشی مستقل‘ بر اساس واقعیت بیرونی استوار نماید. از این رو‘ در نوشتار حاضر جهت در ک هر چه بهتر اندیشه سیاسی هابز به زمینه های اجتماعی‘ روش تحلیل‘ شیوه نگرش و چشم انداز جدیدی که وی از قدرت سیاسی ارائه میکند‘ توجه می نماییم .
اقتدار گرایی,تحلیل مکانیستی,روش شناسی,قدرت,لویاتان,معطوف به قدرت,وضع طبیعی
https://jflps.ut.ac.ir/article_12407.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_12407_aa223686261a6996ff693da82576f076.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
69
0
2005
09
23
شورای امنیت و تحول مداخلات بشر دوستانه پس از جنگ سرد
FA
حسین
نوروزی
33912162
احمد
جوانشیری
54894687
در حقوق بین الملل سنتی مداخلات بشردوستانه تحت تأثیر امکان توسل به زور از سوی دولت ها بود. از اوایل قرن بیستم توسل به زور ممنوع شد و اصل عدم توسل به زور به یک اصل بنیادین در روابط بین الملل تبدیل شد. در دورة جنگ سرد حتی کمتر دولتی با توسل به اهداف بشر دوستانه مداخله خود را در سایر دولت ها توجیه میکرد. با پایان عصر جنگ سرد و تغییر ماهوی نظم و نظام بین الملل و وقوع بحران های مختلف اقدامات نوینی در قالب مداخلات بشر دوستانه صورت گرفته است. رویه های جدید در امور بین المللی در حال شکل گیری است که مسیر سیاست بین الملل‘ حقوق بین الملل و سیاستگذاری ملی را وارد فرآیند جدیدی کرده است. این مقاله درصدد است تا به تأمل در تحولات نظام بین المللی پس از پایان جنگ سرد‘ تغییر نگرش و عملکرد شورای امنیت سازمان ملل متحد نسبت به مسائل صلح و امنیت بین المللی ‘ ماهیت بحران های مختلف در اقصی نقاط جهان و کارکرد برخی نهادهای منطقه ای راجع به مسائل حقوق بشر دوستانه را بررسی نماید.
بحران های بین المللی,ترتیبات منطقه ای,شورای امنیت,مداخلات بشر دوستانه,منشور ملل متحد,نظام بین المللی
https://jflps.ut.ac.ir/article_12408.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_12408_d92d1adcd3c4d1b9cc934f469c7345e7.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
69
0
2005
09
23
نگاهی به مشکل سیاست گذاری عمومی در ایران درقالب جامعه شناسی سازمان ها و با بهره گیری از مفهوم مرجعیت
FA
دکتر مجید
وحید
87963548
در این مقاله از چارچوب های نظری و مفهومی جامعه شناسی سازمان ها و تحلیل مرجعیتی سیاست های عمومی برای بررسی مشکل سیاست گذاری عمومی در ایران بهره برده می شود. جامعه شناسی سازمان های این فرصت را پیش روی ما می گذارد تا در سه سطح درون سازمانی‘ میان سازمانی در کشور ومیان سازمانی در عرصه جهانی ‘ به بررسی موضوع بپردازیم . مفهوم مرجعیت نیز زمینه بررسی مرجعیت های بخشی‘ کلی و جهانی و ابهام ها وپیچیدگی های آن در ایران را ‘ فراهم می سازد.
ایران,جامعه شناسی سازمان ها,سیاست گذاری عمومی,مشکل سیاست گذاری عمومی,مفهوم مرجعیت
https://jflps.ut.ac.ir/article_12409.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_12409_f5b25b79a20df50b0e92616b2fe640ff.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
69
0
2005
09
23
بررسی کتاب ساخت جامعه سیاسی جهانی :مقالاتی در باب نهادی شدن بین المللی
FA
سیروس
فیضی
26424458
https://jflps.ut.ac.ir/article_12410.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_12410_a09004f2e90dd5d4c655c745b68b0f9d.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
69
0
2005
09
23
گزارش نشست بانک جهانی در قاهره
FA
دکتر الهه
کولائی
77165377
https://jflps.ut.ac.ir/article_12411.html
https://jflps.ut.ac.ir/article_12411_04fce0918239a5006f4c74b3d86f7909.pdf