2024-03-28T16:30:33Z
https://jflps.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=3209
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
0196-1026
1384
67
0
تداوم سیستم اقتدار گرایی در آسیای مرکزی
دکتر حبیب الله ابوالحسن
شیرازی
فروپاشی نظام کمونیستی و متعاقب آن تجزیه اتحاد جماهیر شوروی موجب شد تا نظام بین الملل دوباره تعریف گردد.جامعه بین الملل جهانی این مسئله را به منزله خاتمه جنگ سرد و پیروزی قطعی دموکراسی مدرن و غلبه نظام بازار آزاد بر سیستم کمونیستی محسوب نمود.عده ای بر این باور شدند که جمهوری های تازه به استقلال رسیده فدراسیون اتحاد جماهیر شوروی گام محکمی بر جاده دموکراسی مدرن بردارند.حال آن که چنین تصوری در دهه اول استقلا جمهوری های آسیای مرکزی رخ نداد و رژیم های ریاست جمهوری اقتدارگرا در پنج جمهوری این منطقه ظاهر گشتند.
این مقاله در صدد بررسی چنین نوع رژیم هایی است که در قالب دولت های غیر دموکراتیک شکل گرفته اند و به دنبال آن دلائل اساسی برای این نوع رژیم های اقتدار گر است که هنوز پس از کمونیسم پا بر جا هستند.
آسیای مرکزی
احزاب سیاسی
ازبکستان
تاجیکستان
ترکمنستان
جامعه مدنی
دموکراسی
سیستم اقتدارگرا
قرقیزستان
قزاقستان
کمونیسم
نخبگان سنتی
هویت ملی
2005
03
21
https://jflps.ut.ac.ir/article_11179_54d2ee9f75f43c154ca303ff7539028d.pdf
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
0196-1026
1384
67
0
دین و ملیت در هویت ایرانی
دکتر حمید
احمدی
رابطه میان دین و ملیت یا به عبارتی میان اسلام و ایران در سالهای نیمه دوم قرن بیستم میلادی از موضوعات جنجالی مطالعات ایران معاصر بوده است.نگاه رایج و غیر واقع گرایانه به این موضوع که تحت تاثیر رویدادها و گفتمانهای معاصر خود بوده است رابطه میان ایران و اسلام را نوعی رابطه کشمکش آمیز و حذفی در نظر گرفته است.هدف این پژوهش آن است تا در یک چشم انداز تاریخی و با اتکا به مطالعه دقیق تر نشان دهد که این نوع نگرش به رابطه اسلام و ایرانی بودن از اصالت تاریخی برخوردار نیست و این دو پدیده در طول سده های پس از اسلام در ایران رابطه کشمکش آمیز نداشته اند.نویسنده پی آمدهای نگاه حذفی به این رابطه را برای ایران معاصر مورد بررسی قرارداده است.
بحران هویت
ملیت
ناسیونالیسم
هویت
2005
03
21
https://jflps.ut.ac.ir/article_11180_9e9294769dd8803815f11c0c2313ae58.pdf
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
0196-1026
1384
67
0
امکان سنجی احکام جهاد در فراسوی قلمرو ملی
دکتر احمد
پوراحمد
بهادر
زارعی
این پژوهش به بررسی عاملی مهم که زیر ساخت های تئوریک و بعضا عملی بخشی از رفتار و روابط خارجی یک حکومت اسلامی را صورت بندی و سازمند می نماید یعنی اصل جها در شرایط کنونی نظام بین المللی می پر دازد.بعضی از فقها و اندیشمندان جهان اسلام تقسیم بندی های مفصلی از جهاد در اسلام انجام داده اند اماقاطبه آنان جهاد را به دو قسم کلی تقسیم نموده اند 1- جهاد ابتدایی(آزادیبخش) که به منظوردعوت از کفار و مشرکان به دین مبین اسلام صورت می گیرد و تنها در مقابل تعرض نظامی دشمن هنگام رو به رو شدن با تبلیغ مسلمانان موضوعیت می یابد.2- جهاد دفاعی چنانچه منافع شهرها و کیان اسلام و مسلمانان در خطر افتد مسلمانان با نوع دومی از جهاد روبه رو می گردند که بر تمام مسلمین اعم از زن و مرد پیر و جوان کوچک و بزرگ واجب می شود تا به هر وسیله ای که بتواند دفاع نمایند به نظر می رسد اشغال مناطق ارضی و مرزی یک دولت توسط دولتی دیگر خواه اسلامی یا غیر اسلامی مسلمانان آن سرزمین را در برابر جهاد دفاعی قرار می دهد.امروز علما و اندیشوران اسلامی جهاد را با توجه به قواعد و موازین حاکم بر نظام بین المللی حرمت و اعتبار قلمرو ملی در نظام جهانی و جایگاه حقوق بین الملل که اساس نهادهای بین المللی را شکل می دهد(سازمان ملل.....) در شرایط خاصی مجاز و معتبر می شمارند.بنابراین در این پژوهش سعی خواهیم کرد ضمن بررسی رویکردهای سنتی رایج و موجود به ایده ای نوین جهت حل مسائل مبتلا به بک نظام سیاسی اسلامی دست یابیم.
احکام اولیه اسلام
جهاد ابتدایی
جهاد دفاعی
حقوق بین الملل عمومی
قلمرو ملی
2005
03
21
https://jflps.ut.ac.ir/article_11181_e468b68fa5847813e01ecd803c62c9cc.pdf
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
0196-1026
1384
67
0
نگاهی بر تاثیر چگونگی افزایش قیمت نفت بر اقتصاد و سیاست جهان
دکتر رضا رئیسی
طوسی
سید مسعود موسوی
شفایی
قیمت یک عنصر اساسی در اقتصاد جهانی است.افزایش آن در افول اقتصاد جهانی نقش دارد.افزایش قیمت در کوتاه مدت موجب کاهش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی کشورهای وارد کننده که فاقد منابع نفت هستند می شود.امامتعاقبا کشورهای صنعتی وارد کننده نفت افزایش قیمت را با بالا بردن هزینه خدمات کالاهای صنعتی و مصرفی خود و سیاست های پولی خنثی می کنند.در این میان تنها کشورهای جهان سوم از افزایش قیمت نفت رنج می برند و شکاف بین کشورهای غنی صنعتی و فقیر توسعه نیافته بیشتر می شود.
افزایش قیمت نفت اوپک
اقتصاد سیاسی
اقتصاد کلان نفتی
شوک نفتی
2005
03
21
https://jflps.ut.ac.ir/article_11182_5c664d710cf5c21c6b5bc496027d3b06.pdf
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
0196-1026
1384
67
0
فرایند گرایش فلسفه سیاسی در ایران و اسلام
دکتر علیرضا
صدرا
جریان اندیشگی سیاسی در تاریخ و جهان اسلام و ایران به ویژه در اوج شکوفایی یعنی از قرن دوم تا هشتم هجری دارای نگرش ها و گرایشات گوناگون بوده است.به یک اعتبار اهم گرایشات عمده و اصلی در این دوره عبارتند از گرایش فلسفی سیاسی فقهی سیاسی علمی(اجتماعی) سیاسی و مدیریت عملی سیاسی یعنی کارگذاری سیاسی یا سیاستگزاری.هر یک ازاین گرایشات با موضوع و منظر خاص ماهیت مسائل ویژه خود را داشته و منابع و آثار و نیز موسسین و پیروان شاخص خویش را داراست.حتی این گرایشات هرکدام دارای خاستگاه جایگاه و نقشی مشخص بوده و همچنین تاریخ و سیر تحولات معینی را دارد.گرایش فلسفی سیاسی در گستره ساختار و سیر اندیشگی سیاسی بسان بنیاد اندیشه و اندیشه ورزی سیاسی و زیربنای سایر گرایشات فکری سیاسی محسوب می گردد.این گرایش فکری سیاسی به عنوان پشتوانه نظری و عملی گرایش عملی و عینی سیاسی ایرانیان و در راستای آن از پگاه تاریخ و در جهان ایرانی پیشینه و ریشه هایی بس گسترده گشن و استوار داشته و دارد.حکمت جاویدان که آمیزه ای از آموزه های حکمت دینی و حکمت عقلی یا فلسفی و (بانگاه)حکمت سیاسی محسوب می کردد از اهم ویژگی تهای بارز قوم و سرزمین بارور و سترگ ایران می باشد.مکتب رهایی بخش و تعالی آفرین اسلامی نیز شرایط بهینه سازی این گرایش را فراهم ساخت.بر این مبانی و در این راستا ایرانیان مسلمان و پیش و بیش از همه حکیم ابونصر محمد فارابی در قرن 4 هجری موفق به تجدید بازپردازی و سرانجام تاسیس و تولید نظام نظریه فلسفه سیاسی در ایران و جهان اسلام گردید.گرایشی که با بهره گیری از یافته های فلسفی سیاسی و مدنی پیشین و به ویژه یونانی به صورت داده اولیه و با بازپردازی آنها بر مبانی دینی مدنی اسلامی و با ساختار و سابقه حکمی و عقلانی ایرانی باز سازی شد.این نگرش سیاسی تا حکمت متعالیه سیاسی صدرایی فرا رفته و در حکمت سیاست متعالی نظری و عملی امام خمینی بازتاب یافت.فرایندی که هم اینک در مرحله کاربری عمل وآزمونی نوآمد قرار گرفته و چشم انداز تبیین نظری مبانی تحقق عملی وعینی توسعه اقتصادی توامان با تعادل سیاسی و اجتماعی و در جهت تعالی معنوی و فرهنگی را فرا روی خود دارد.این فرایند بدین سان با چالش کارآمدی به ویژه در کشاکش معرفتی روشی علمی و فلسفی نظری و حتی عملی و عینی سیاسی جاری و آتی مدرنیستی و پسامدرنیستی مواجه بوده و راه برون رفت ایران اسلامی و جهان اسلامی و حتی جهان معاصر از بحران نسبیت و نیهیلیسم و فرا رفت به سوی توسعه متعالی و تمدن جهانی و اسلامی می تماید.این مقاله که خود گزینش و اقتباسی از پژوهش و گزارش تفصیلی گرایش فلسفی سیاسی در تاریخ و جهان اسلام و ایران است.با همکاری دانشگاه تهران انجام پذیرفته و هم اینک به صورت کتابی مستقل و مبسوط تحت همین عنوان در جریان انتشار می باشد.
اسلام
ایران
فارابی
فلسفه سیاسی
فلسفه سیاسی متعالی
گرایش
2005
03
21
https://jflps.ut.ac.ir/article_11183_4545de2908f0e71d7f30f2fc88cf4ba1.pdf
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
0196-1026
1384
67
0
صاردات آب ایران به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس:انگیزه ها تجربه ها و چشم اندازها
دکتر کامران
طارمی
در طول چهارده سال گذشته ایران تلاش های خستگی ناپذیری و مداومی را برای به دست آوردن بخشی از بازار آب کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به عمل آورده است.این امر سوال های متعددی را در موردانگیزه ها اهداف و علل شکست و موفقیت های این تلاش ها بر می انگیزد.این نوشتار کوششی است برای پاسخ دادن به این سوال ها.در رابطه با انگیزه ها و اهداف سعی شده است نشان داده شود که آنها عمدتا با انگیزه های سیاسی صورت گرفته است و نه اقتصادی.در ارتباط با علل شکست مذاکرات با قطر و موفقیت آن با کویت نشان داده است که دلیل اصلی عدم توافق با قطر مشارکت ندادن عناصر ذی نفوذ و علت موفقیت در مذاکرات با کویت شرکت دادن این عناصر بوده است.در موردبه درازا کشیده شدن مذاکرات با کویت نیز نشان داده است که علت این امر نگرانی های دولت از وضعیت داخلی کشور بوده است.
ایران
شرکت سرمایه گذاری نیرو
شورای همکاری خلیج فارس
صادرات آب
قطر
کارون
کالاهای استراتژیک شرکت گلف یوتیلیتیز
کرخه
کویت
2005
03
21
https://jflps.ut.ac.ir/article_11184_5853033d2af93d3a8699c3bbbc72eb2b.pdf
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
0196-1026
1384
67
0
شیعه و دموکراسی مشورتی در ایران
دکتر داود
فیرحی
تجربه دموکراسی در ایران و شیعه با مفهوم شوری شروع می شود و با آن پیوند دارد.بر خلاف سنت غربی که با فردگرایی و حقوق طبیعی آغاز شده است.بدین سان تجربه مردم سالاری در اسلام و شیعه به اعتبار مبانی نظری و تحولات تاریخی- مذهبی بنیادی متفاوت از غرب دارد.در این مقاله کوشش شده است مبانی الگو ها و فرایند نوگرایی مردم سالارانه در ایران و مذهب شیعه به اجمال مورد کاوش قرار گیرد.نوگرایی سیعی در ایران به لحاظ فقهی بر دو مکتب بزرگ فقه شیعه مکتب شیخ انصاری و مکتب صاحب جواهر استوار است.و در امتداد آن دو زاده و توسعه یافته است.دو الگوی مشروطه و جمهوری اسلامی و تحولات درونی و پیامدهای سیاسی- تاریخی این دو الگوی زندگی سیاسی هر کدام به گونه ای بر یکی از دو مکتب فقهی فوق بنا شده و از نتایج آن دو محسوب می شوند.این مقاله کوشش کرده است تا ضمن اشاره به این مبانی مردم سالاری شیعی در دو الگوی مشروطه و جمهوری اسلامی تحولات این دو نظریه را در یکصد سال اخیر به اجمال گزارش نماید.
اسلام شیعه
دموکراسی مشورتی
نوگرایی مذهبی
2005
03
21
https://jflps.ut.ac.ir/article_11185_73ba48264a29d8d4f0a711511f18e799.pdf
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
0196-1026
1384
67
0
طرح مفهومی و نظری مطالعات منطقه ای در سیاست بین الملل
دکتر فرهاد
قاسمی
یکی از شاخه های نوین روابط بین الملل موضوع مطالعات منطقه ای است که در پاسخ به ضرورت های عینی سیستم بین الملل پا به عرصه حیات نهاده است و هر زور نیز بر اهمیت آن افزوده می شود ولی به علت نوین بودن این حوزه خلاهای نظری بسیاری در آن مشاهده می گردد.
مقاله حاضر به منظور رفع خلاهای مزبور با بهره گیری از نگرش های نظری موجود در حوزه روابط بین الملل و شبیه سازی نگرش های موجود در سایر حوزه ها به ویژه حوزه فنی سعی در ارائه طرحی نظری برای مطالعات منطقه ای دارد.برای این منظور ابتدا برداشت های مختلف از جمله ژئوپلیتیک ارتباطات سیستم تابعه و غیره مطرح گردیده و با شبیه سازی سیبرنتیک برداشت های مذکور را در قالب طرحی نظری سامان بخشیده است.سطوح مفهومی مربوط به شکل گیری و ساخت درونی سیستم تابعه شکل گیری الگو های رفتاری درون منطقه ای و کنترل وساماندهی از جمله سطوح تشکیل دهنده طرح نظری مذکور بشمار می آیند.
ژئوپلتیک
سیاست بین الملل
سیبرنتیک
منطقه
نظام تابعه
2005
03
21
https://jflps.ut.ac.ir/article_11186_73327b3ffbc62cac0ddf70880bd91e82.pdf
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
0196-1026
1384
67
0
زمینه های بنیادگرایی اسلامی در آسیای مرکزی
دکتر الهه
کولائی
پس از فروپاشی اتحاد شوروی بنیادگرایی اسلامی در آسیای مرکزی از اهمیت قابل توجهی برخوردار شده است.گروه هاس اسلامی از بازیگران تحولات دهه 1990 در آسیای مرکزی بوده اند.این گروه ها با بهره گیری از ریشه های عمیق باورها و تمایلات اسلامی در منطقه تلاش های وسیعی را سازمان داده اند.ظهور در افغانستان و پیوند های قومی این کشور با جمهوری های آسیای مرکزی اثر پذیری منطقه از تحولات سیاسی- نظامی افغانستان را شدت بخشید.اما استقرار طالبان به نوبه خود به تحکیم روند صلح در تاجیکستان کمک کرد.مجموعه ای از عوامل بیرونی و درونی اسلام گرایی در آسیای مرکزی را تقویت کرده است.تحولات اخیر به خوبی اثبات کرد.اسلام در منطقه دارای اهمیت ویژه و در شکل گیری هویت جدید منطقه بسیار موثر بوده است.در شرایط پس از 11 سپتامبر این عنصر از تاثیر بیشتری برخوردار شده است.نخبگان سیاسی آسیای مرکزی نیز اسلام سیاسی را مهم ترین رقیب سیاسی خود برآورد کرده اند.این مقاله به ریشه های توسعه بنیادگرایی اسلامی در منطقه آسیای مرکزی می پردازد.
آسیای مرکزی
اسلام
افغانستان
بنیادگرایی
تاجیکستان
تروریسم
طالبان
2005
03
21
https://jflps.ut.ac.ir/article_11187_4ed91e86857490a516a0be20d3d229e9.pdf
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
0196-1026
1384
67
0
بازبینی نظریه انتقادی در روابط بین الملل
دکتر حمیرا
مشیرزاده
یکی از ملاحظات اصلی نظریه انتقادی در روابط بین الملل مسائل فرانظری بوده است.استدلال اصلی این مقاله آن است که این توجه به موضوعات هستی شناختی و معرفت شناختی که مورد انتقاد بسیاری از نویسندگان جریان اصلی روابط بین الملل قرار داشته است کاملا با موضوع دیگر مورد نظر نظریه پردازان انتقادی یعنی تحول در عرصه روابط بین الملل مرتبط است و به همین دلیل بخش لا یتجزای طرحواره نظری آن محسوب مس شود.بخش نخست مقاله به استدلال های هستی شناختی معرفت شناختی و روش شناختی نظریه پردازان انتقادی در درون رشته روابط بین الملل و خارج از آن می پردازد.سپس موضوع تحول در روابط بین الملل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.موضوعاتی چون بلوک تاریخی هژمونی متقابل اجتماعات فراگیر و رهایی در سطح بین المللی که نظریه پردازان انتقادی متاثر از مکتب فرانکفورت و آنتونیو گرامشی مطرح می کنند مورد بررسی قرار می گیرد.در نتیجه تلاش خواهد شد رابطه متقابل این دو وجه نظری مکتی انتقادی نشان داده شود
روابط بین الملل
فرانظریه
مکتب فرانکفورت
نظریه انتقادی
2005
03
21
https://jflps.ut.ac.ir/article_11188_6e498cbbd692bc7f97cf5a63e90365e7.pdf
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
0196-1026
1384
67
0
رویکرددی تلفیقی از مثلث های اتزیونی و هیرشمن در اجرا وارزیابی سیاست ها
دکتر حمیدرضا ملک
محمدی
آنانی که رهیافت چرخه ای در سیاست گذاری عمومی را به عنوان مبنایی مناسب در بررسیهای سیاستی خود تلقی می کنند. اجرا و ارزیابی سیاست های را از جمله مهم ترین ومشکل ترین مراحل می دانندت که نیازمند دقیق ترین دانش و ابزار است از این رهگذر نویسندگانی همچون اتزیونی و هیرشمن در نوشته های خویش هر کدام از عناصری برای ورود در این عرصه یاد کرده اندنوشتار حاضر با ترکیب این دو نگاه رویکردی تلقیقی در زمینه اجرا وارزیابی سیاست ها را در اختیار علاقه مندان قرار می دهد
اتزیونی
اجرا
ارزیابی
سیاست
سیاست گذاری
هیرشمن
2005
03
21
https://jflps.ut.ac.ir/article_11189_9ddddb1dfcb12507ce85b54e5281abae.pdf
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
0196-1026
1384
67
0
جستاری پیرامون مشکل سیاست گذاری در ایران
دکتر مجید
وحید
در این نوشته نگاه ما معطوف به برخی وجوه مشکل سیاست گذاری عمومی در ایران است که در قالب جستار به طرح آن پرداخته ایم.مشاهده تجربه عملی سیاست گذاری عمومی در کشور این برداشت را نزد نویسنده همواره راسخ تر کرده است که وضع و اجرای سیاست براساس عقلانیت سازمانی و با چشم داشت پایداری در بستری ممکن است که پاسخ های حاکی از اجماع را برای پرسش هایی نظیر اصول و مبانی رژیم سیاسی چیستی حتی هستی و ماهیت دولت ملت منافع ملی و مرجعیت های سیاست گذاری فراهم کرده باشد و به دنبال آن قاعده مندی یا چشم انداز راه حل برای مسائلی مانند گردش در سیاست گذاری رادیکالیسم و روزمرگی ارزیابی و تقابل منافع عمومی و خصوصی را پیش رو گذارد.
ایران
مشکل سیاست گذاری عمومی
2005
03
21
https://jflps.ut.ac.ir/article_11190_d26472c46c0da3d757e3f677640fa0d6.pdf
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
0196-1026
1384
67
0
گزارش افتتاح «برنامه اوراسیای مرکزی » درمرکز مطالعات عالی بین المللی ، دانشکده حقوق وعلوم سیاسی ،دانشگاه تهران
الهه
کولایی
2005
03
21
https://jflps.ut.ac.ir/article_11191_9fe14ed5d1be235df5ecf53642e8e9cc.pdf
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
0196-1026
1384
67
0
بررسی ونقد کتاب اخلاق اصالت ، نوشته چارلز تیلور
فرامرز تقی
لو
2005
03
21
https://jflps.ut.ac.ir/article_11192_2ac3b5d8630a379e8061ab35c3465c7e.pdf
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی
0196-1026
0196-1026
1384
67
0
بررسی ونقد کتاب اخلاق اصالت ، نوشته چارلز تیلور
unknown
2005
03
21
https://jflps.ut.ac.ir/article_11193_f46518210b248c83c74f8a42db82a9e4.pdf