دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی0196-102661020031122-سیاست خارجی نظم نوین جهانی آمریکا11125FAدکتر کیومرثاشتریانJournal Article19700101-این تحقیق در پی بررسی ریشه های فرهنگی سیاست خارجی آمریکا در آنچه که به سیاست نظم نوین جهانی مشهور شده است می پردازد. به بیان دیگر برداشت فرهنگی آمریکایی ها از نظم جهانی چیست؟ و وژگی های سیاسی اجتماعی آمریکایی ها که می تواند بر نگرش آنها نسبت به نظم جهانی تاثیر گذار باشد کدامند؟ برداشت آمریکایی ها و فرهنگ سیاسی آنان باعث می شود که تصور کنند جهان سیاست و روابط بین الملل را میتوان به سوی نظم یا سیستمی قابل هدایت جهت داد فرهنگ سیاسی آمریکا حفظ سیادت آن کشور در عرصه روابط بین الملل را چه از طریق جلب حمایت و همکاری و چه به صورت یکجانبه و چه با بکارگیری ابزارهای نظامی در نظر مردم آمریکا توجیه می کند احتمال بکارگیری ابزارهای قهر آمیز و قدرت نظامی به هنگام بروز تعارض منافع بین آمریکا و یک کشور غیر لیبرال افزایش می یابد. فرهگ سیاسی آمریکایی منبع الهام بخش و مشروعیت زایی برای پیگیری منافع ملی در سیاست خارجی فراهم می آورد این فرهنگ با ترجیح فرد گرایی و تکروی نقشی منجی گرانه برای سیاستگذاران امور خارجی قایل می شود از سوی دیگر عملگرایی و تقلیل سیاست به سطح ابزارهای فنی کمی و نظامی فهم فرهنگی جهان را برای دستگاه دیپلماسی آمریکا با مشکل مواجه می سازد برای آمریکا لیبرالیسم وضعی طبیعی است از این رو پذیرش و مدارا با دیگر فرهنگ های معارض به سختی امکان پذیر است این مدارا به ویژع آنگاه غیر قابل دسترسی است که پای منافع آمریکا در میان باشد.دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی0196-102661020031122-پایان تاریخ در عصر جهانی شدن دموکراسی11126FAدکتر محمد توحیدفامJournal Article19700101-پایان تاریخ از جمله نظریات جنجال برانیگزی است که در سال 1989 میلادی توسط فرانسیس فوکویاما مطرح شد آنچه در این نظرهی بیش از هر چیزی مورد توجه قرار گرفته تفوق لیبرال دموکراسی بر سایر ایدئولوژی ها می باشد این نظریه زمانی مطرح می شود که نظریه پردازان بسیاری معتقد به جهانی شدن دموکراسی می باشند. این مقاله ضمن طرح هر دو دیدگاه سعی دارد تا قرابت های موجود بین این دو نظریه را با نگاهی نقادانه به تصویر بکشد.دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی0196-102661020031122-ساکنان و صاحبان اولیه و اصلی سرزمین فلسطین11127FAدکتر احمد دوستمحمدیJournal Article19700101-امروزه قضیه فلسطین اصلی ترین حاد ترین و پر اهمیت ترین مضووع حوزه مطالعاتی سیاست جهانی و روابط بین ملت ها است به جرات می توان ادعا کرد که کشمکش فلسطین در حال تبدیل شدن به یک موضوع بحرانی و تعیین کننده در تعاملات بین دو مجموعه تمدنی اسلام و غرب می باشد بیش از نیم قرن است که مجموعه تمدنی غرب با همه امکانات و توانایی های خود جهت برقراری صلح در خاورمیانه و تامین امنیت و کسب مشروعیت سیاسی برای رژیم اسرائیل در این منطقه حیاتی و استراتژیک تمام ظرفیت های خود را به کار گرفته است اما امروز در پرتو انتقاضه مردم مسلمان فلسطین این هدف بیش از گذشته دور از دسترس است سوال اصلی ما در این تحقطق این است که به راستی در قضیه فلسطین کدام یک ا زطرفین دعوابر حق و کدام یک بر باطل است؟ به عبارت دیگر صاحبان صالی منطقه ای که دولت اسرائیل در آنجا جعل شده است چه کسانی هستند؟ بررسی های هستند تاریخی از سابقه حضور وسکونت اقوام مختلف در فلسطین از ابتدای تاریخ تا امروز ثابت می کند که اجداد و اعقاب مدرم سملمانی که امروز حرکت انتفاضه را ادامه می دهند قدیمی ترین و اولین ساکنان این سرزمین بودهاند که در طول تاریخ با وجود آمد و شدهای مکرر قدرت ها و فاتحان خارجی به حضور و زندگی عادی خود در جای جای این سرزمین ادامه داده اند بنابراین مسلمانان فلسطین صاحبان اصلی این سرزمین هستند.دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی0196-102661020031122-شرکت های فرا ملی11128FAعبدالرحیم ذاکرحسینJournal Article19700101-شرکت های فرا ملی پس از جنگ جهانی دوم فعالیت خودرا در سراسر جهان گسترش داده اند قدرت اقتصادی آنها بسیار زیادی است تا جایی که گاهی قدرت یک شرکت فرا ملی از مجموع قدرت چند کشور بیشتر است یکی از خواص این شرکت ها رقابت بین آنهاست در جریان این رقابت شرکت های بزرگ و قدرتمند شرکت های کوچک تر یا ضعیف تر را از صحنه اقتصاد جهانی خارج می سازد و در کشروهایی هم که فعالیت می کنند به سهولت می توانند آن را تحت تاثیر مقررات خود قرار دهند کودتا بکنند و حکومت ها را سرنگون سازند.
وضع اقتصادی سیاسی نظامی این کشورها دستخوش مطامع شرکت های فرا ملی است از لحاظ حقوقی سازمان ملل متحد اقداماتی انجام داده و حتی اجرای قوانین رفتاری داوطلبانه را هم مطرح کرده است به هر حال یقین است در عرصه روابط بین المللی جایگزینی سیاسی اندیشیده شود و از طریق آن حاکمیت های کوچک و ضعیف بتوانند در پرتو مقرراتی تازه که مصالح افراد بشر را در بر بگیرد حاکمیت خود را حفظ کنند به ویژه آن که در جهان کنونی افکار عمومی نمی پسندند که بی رحمی هایی علیه مردم کشورها به وجود بیاید.دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی0196-102661020031122-تحلیلی بر نقش گروه های معارض کرد در روابط ایران وعراق در عصر پهلوی 1979- 192111129FAدکتر کامرانطارمیJournal Article19700101-این مقاله به برسی این موضوع می پردازد که در دوران حکومت پهلوی گروه های معارض کرد عراقی چه نقشی در روابط دو جانبه داشته اند تلاش بر این است که به این سوالات پاسخ داده شود که چه عوامل داخلی و منطقه ای سبب شدند که گروه های معارض کرد بتوانند در روابط دو جانبه حضور پیدا کنند ماهیت نقش این گروه ها چه بود ورود آنها به عرصه روابط دو جانبه چه تاثیری بر فعالیت این گروه ها و بر روابط دو جانبه دغاشت و تحت تاثیر چه عواملی در نیمه دوم دهه 1970 این گروه ها از صحنه روابط دو جانبه خارج شدند این قماله تلاش می کند نشان دهد که عامل اصلی که سبب مطرح شدن گروه های معارض در روابط دو جانبه شد پیدایش و شدت گرفتن تضادهای ایدئولوژیک بین دو رژیم بعد از کودتای 1958 در عراق بود به عبارت دیگر مطرح شدن گروه های معارض معلول تیرگی روابط و نه علت آن بود از این رو در روابط دو جانبه این گروه ها نقش ابزار فشار را داشته اندهرگاه روابط دو جانبه رو به وخامت می گذاشت نقش گروه های معارض گسترش می یافت و بر عکس هرگاه تشنج در روابط تقلیل می یافته است نقش گروه های معارض نیز کاهش پیدا می کرد این بررسی در دو بخش انجام می شود بخش نخست روابط ایران و عراق را از زمان استقلال عراق در سال 1932 تا زمان سقوط حکومت ملک فیصل پادشاه این کشوردر سال 1958 و بخش دوم روابط دو جانبه را از سال 1958 تا فوریه 1979 که انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد این تقسیم بندی بر اساس میزان تشابه و سازگاری ایدئولوژیک دو رژیم صورت گرفته است.دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی0196-102661020031122-بررسی مبانی نظری و توانایی های گفتمان اصلاح طلبانه اسلام گرایان شیعی11130FAدکتر یحییفوزیJournal Article19700101-هدف این مقاله تبیین توانایی های فکری و فقهی شیعی در مواجهه با تحولات و تغییرات اجتماعی می باشد که نویسنده با اشاره به دو نگرش مختلف اصولی و اخباری به تشریح ویژگی ها و مبانی فقهی فقهای اصولی شیعی می پردازد و معتقد است که این فقها با تاکید بر عناصری همچون نقش حکومت و احکام حکومتی نقش زمان و مکان حوزه فراغ و ... از پتانسیل بالایی در خصوص مواجهه با تحولات جدید برخوردارند این توانایی فکری به خوبی می تواند اصلاحات در کشور را مورد حمایت قرار داده و روند عقلانی شدن جامعه را تسریع بخشد.دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی0196-102661020031122-زنان درعرصه عمومی مطالعه موردی جمهوری اسلامی ایران11131FAدکتر الههکولائیJournal Article19700101-حضور زنان از یک قرن گذشته تاکنون به طور مستمر در عرصه عمومی در حال توسعه بوده است گسترش جهانی هنجارهای حقوق بشر و دستاوردهای گوناگون آن همراه با آثار استعمار زدایی این توجه را دشت بخشیده است در خاورمیانه و شمال آفریقا و درایران نیز این روند از شتاب قابل توجهی برخودار شده است حمایت از حقوق زنان به شکل جنبش های اجتماعی با عزم سیاسی دولت ها اشکال گوناگونی یافته است در ایران طی صد سال اخیر حضور زنان درعرصه عمومی به طور مستمر در حال تقویت بوده است با انقلاب اسلامی و بر پایی نظام اسلامی در ایران و طرح گفتمان جدید در مورد جایگاه و نقش زنان روند تحولات داوم یافته است در طول بیش از دو دهه این دگرگونی عظیم زناان با پشتکار و مقاومت همواره در تلاش برای گشودن و هموار کردن راه های پیشرفت بوده انددانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی0196-102661020031122-بررسی نظریات انقلاب در انقلاب اسلامی و روابط آن با نظام جمهوری اسلامی ایران11132FAدکتر منوچهرمحمدیJournal Article19700101-عموما خلق نظریات و تئوری ها در علوم سیاسی و اجتماعی بر گرفته از حوادث و اتفاقاتی است که در گذشته رخ داده است و این امر در مورد نظریه پردازان انقلاب نیز صدق می کند به طوری که اغلب آنها با مطالعه انقلاب های بزرگ دنیا همچون انقلاب فرانسه روسیه و چین نظریات خود را تنظیم نموده و به قانونمدی کلی رسیده اند یکی از مباحث این اندیشمندان موضوع تبدیل انقلاب بعد از پیروزی به نظام سیاسی جدید می باشد بدین معنا که یک حرکت انقلابی بعد از پیروزی بر رژیم های مطرود نظام جایگزین را خلق نموده و به حرکتهای انقلابی خاتمه می دهد و یا به عبارت دیگر انقلاب تبدیل به نظام می شود در این مقاله سعی شده است با بررسی نظریات مهم انقلاب و در عین حال مطاعه تطبیقی میان انقلاب اسلامی و انقلاب های بزرگ دیگر دنیا به اثبات برساند که بر خلاف سیار انقلاب ها و آن هم به دلیل ماهیت و محتوای متفاوت این انقلاب با دیگر انقلاب ها انقلاب اسلامی تبدیل به نظام سیاسی نگردید بلکه در عین خلق نظام سیاسی حاکم در ایران همچنان شرایط و ویژگی های یک انقلاب را برای خود حفظ نموده و با تکیه بر ارکان سه گانه انقلاب (رهبری مردم مکتب) همچنان به صورتی پویا و با تکیه بر اهداف جهانشمول خود در مسیر تعیین شده طی طریق کرده و بر خلاف نظام های سیاسی جایگزین سایر انقلاب ها حالتی محافظه کارانه و ایستا پیدا نکرده است.دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی0196-102661020031122-تاثیرات منطقه ای و جهانی انقلاب اسلامی ایران11133FAدکتر مصطفیملکوتیانJournal Article19700101-وقوع انقلاب سال 1357 / 1979 ایران پژوهش های دامنه داری را در زمینه اسلام به ویژه تشیع ایران و انقلاب اسلامی در 25 سال گذشته توسط مراکز مختلف پژوهشی جهانی باعث شده است یکی از مهم ترین دلایل این امر جنبه های مختلف تاپیر گذاری این انقلاب در سطوح جهانی و منطقه ای بوده است مقاله بر آن است که هر چند در حد مقدماتی به معرفی این جنبه های متفاوت بپردازد.دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی0196-102661020031122-گردش در سیاست گذاری خارجی بر اساس منافع ملی بررسی سیاست های اروپایی ژنرال دوگل11134FAدکتر مجیدوحیدJournal Article19700101-آیا می توان برای حفظ یا پیشبرد منافع ملی از اصول و سیاست های اعلام شده عدول کرد یا آنها را با گردش مواجه ساخت؟ چنین پرسش همواره در عرصه سیاست داخلی و خارجی کشور ها مطرح است در این مقاله همراه با بررسی سیاست های اروپایی شارل دوگل نشان داده می شود که رهبر فرانسه در مواقع لزوم هیچ گاه از چنین کاری اجتناب نکرده است وی با اتکاء بر مفاهیمی روشن از ملت دولت و استقلال ملی که در نگاه او جملگی ساز عوامل اعتلای فرانسه هستند و در خصوص آنها وفاق ملی وجود دارد در مقطعی پشتیبانی از نظام فدرال در زمانی حمایت از نظام کنفدرال و در برهه ای اتکاء بر همکاری صرف را مبنای سیاست اروپایی خود قرار می دهد و در هر سه زمان به یک هدف می اندیشد پاسداشت و توسعه منافع ملیدانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی0196-102661020031122-چالش مذهب و مدرنیسم سیر اندیشه سیاسی مذهبی در ایران نیمه اول قرن بیستم11135FAعباسخلجیJournal Article19700101-این مقاله به معرفی و نقد کتاب چالش مذهب و مدرنیسم می پردازد کتابی که چگکونگی شکل گیری اندیشه اتحاد اسلام و سپس تطور آن به اندیشه حکومت اسلامی یا ولایت فقیه را در ایران بررسی می نماید این اثر از جنبه پردازش موضوع برجستگی هایی دارد اما در بررسی و ارایه اندیشه علمای مشروطه خواه و مشروعه خواه دچار اشتباه می شود که این مقاله درصدد تبیین و تحلیل نقادانه آن است.