تحلیلی بر رفتار انتخاباتی نسلهای اخیر در غرب

نویسنده

چکیده

ضرورت آشنایی دانشجویان علوم سیاسی با تغییر و تحولات سیاسی و اجتماعی سالهای اخیر در کشورهای غربی و دستیابی علاقمندان به اطلاعات و آمار و ارقامی درباره بخشی از زندگی سیاسی غربیان ‘ نگارنده را بر آن داشت که با تکیه بر داده های اخیر که محصول تلاش محققین علوم سیاسی در این کشورهاست . به این نیاز پاسخ گوید: هر چندکه بی تردید این پاسخگویی نه تنها جامع نبوده بلکه خالی از نقص هم نیست.
نوشتار حاضر مروری است بر اساسی ترین مباحثی که در مطالعات انتخاباتی و نیز جامعه شناسی انتخابات مورد توجه قرار می گیرند ‘ یعنی تئوریهای انتخاباتی ‘ تئوری نئولیبرال و رفتار سیاسی نسلها ‘ نظریه پردازان علوم سیاسی با استمداد از روشها و تئوریهای مختلف هر یک به گونه ای سعی در تفسیر وتحلیل وقایع سیاسی نسلهای اخیر- بویژه انتخابات داشته و دارند . در این مقاله ابتدا به بیان تئوری نسل می پردازیم و سپس تغییر و تحولات اخیر در دموکراسی های پیشرفته غربی را به کمک آمار و ارقام منتشره ‘ نشان خواهیم داد.
تذکر دو نکته را در ابتدا ضروری می دانیم : نخست آنکه حتی الامکان سعی شده است که با استمداد از آمار‘ ارقام ونمودارها به بیان واقعیات و در موارد معدودی هم به توضیح مختصر آنها پرداخته شود و نه به تأویل و تفسیر این اطلاعات . تذکر دوم آنکه منابع این نوشتار مقالاتی است که توسط استادان علوم سیاسی کشورهای غربی نوشته شده و در مجموعه هایی گردآوری شده است. لذا در پی نوشته ها ابتدا به نام مقاله و سپس به نام مجموعه گرد آورنده در داخل پرانتز اشاره شده است.